Martin Spang Olsen

Blog

Modelteater i grundskolen

Findes der et medie, hvor alle kreative udtryk trænes på en gang?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den tid, hvor ens børn er små og stadig gider høre på én, går så stærkt.  Og med lange skoledage og en travl familie kan det hele være overstået, før man aner det.  Hvordan stopper man op og nyder familielivet?

Martin Spang Olsen

Min baggrund er inden for kunst og krop, billedkunst, musik og intuitiv dans. Jeg har arbejdet med alternative undervisningsformer siden 1983 og udviklet flere pædagogiske systemer. Jeg har været aktiv debattør omkring grundskolen og nye skoleformer siden 1996 og samarbejdet med 4 forsk. undervisningsministre. Jeg skriver især om metoder til optimering af sundhed, kreativitet og indlæringsevne.

En ny begyndelse

I 2014 dumpede så et 100 år gammelt modelteater i 2014 pludselig i ad døren.  Det havde stået i glemsel på mine forældres loft, hvor det havde udgjort reservedele til min barndoms modelteater, som er væk i dag.

Vores dengang 6- og 11-årige børn var, trods massiv kulturel stimulus, allerede på vej ind i hver deres skærm.  Alligevel lykkedes det at gøre dem interesseret i det faldefærdige teater, og jeg besluttede i al hemmelighed at lave en film om processen.  

Skærmmisbrug

Hvad kan måle sig med en skærm?  Den har jo alt.  Ja, det har den.  Og desværre også evnen til at tømme børnenes dopamin-lagre og efterlader dem sure og indadvendte.  Vores opgave som voksne må være at vække børnene til en dybere pirring, hvor de selv er kreative, analoge medspillere.

Hvorfor modelteater?

Modelteaterets store dannelsespotentiale består i, at man både skal lave lys, lyd, regi, indspille replikker, skrive manus, male kulisser, instruere, lave bevægelige figurer, special effects, osv.  Alle kreative platforme er i spil. Modelteater er det ultimative gesamtkunstwerk!  Og samtidig kan man nøjes med helt enkle forestillinger, baseret på de medfølgende tekster og kulisser.

Processen hos os endte med at tage 5 år og blev til ikke mindre end 12 film, som i dag kan ses på DK4 under navnene 'Modelteater i Hjertet' og 'Historien om et Teater' (1-11).  

 Modelteater i skolen

I dag er det kutyme, at alle i en klasse er på scenen i en teaterforestilling.  Men mange foretrækker faktisk at arbejde bag scenen - eller være publikum.  

Med modelteateret kan man skiftes til alle funktioner og undervejs finde sine skjulte talenter frem.  Der er heller ikke det skolefag, der ikke kan adresseres i processen - selv natur og teknik kan inddrages. Der er et enormt didaktisk potentiale i mørket og magien bag teateret - foruden den elementære underholdningsværdi.  

Brug mig!

Ja, jeg er forelsket.  Og jeg rejser gerne gratis, hvorhen det skal være og fortæller om modelteaterets mange muligheder.  Jeg har vedlagt en kronik fra Politiken (31/7-19) om emnet, og ellers kan man læse mere om projektet på Facebook/Historien om et teater eller www.dansk-modelteater.dk