Anne Hammer

Blog

God undervisning kræver frihed og forberedelsestid

Lad os håbe, at næste skoleår bliver fyldt med meningsfuld og velforberedt undervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Inden længe er ferien forbi, og vi skal tilbage i folkeskolen. For mit vedkommende fløj sommerferien afsted, og jeg vender tilbage med næsten genopladede batterier, hvis det da ikke var for mine egne to børn, der har sørget for, at jeg aldrig har kedet mig.

Jeg glæder mig til at komme i gang med skoleåret, som jeg tænker bliver helt særligt. Der er for første gang i mange år sket forandringer i folkeskolen. Siden coronaen skyllede ind over landet, og dermed også folkeskolen, har både forældre og beslutningstagere på en eller anden måde fået et nyt syn på skolen. Lærernes arbejde er blevet synligt for mange, efter vi er kommet helt ind i dagligstuerne. Vi har gjort os en hel masse erfaringer - både gode og dårlige - siden marts 2020. Måske er det langt om længe blevet synligt, at god undervisning kræver frihed og forberedelsestid?

I den næste uge, inden eleverne starter i skole igen, glæder jeg mig til at fordybe mig i det kommende års undervisning. Jeg glæder mig til at have god tid til at forberede min undervisning, og jeg glæder mig til at finde noter og links, som jeg har gemt i løbet af sommeren som inspiration til næste skoleår.

En af de ting, jeg elsker allermest ved at være lærer, er, når jeg har tid til forberede min undervisning, og når jeg har mulighed for at tilrettelægge den sådan, som jeg finder mest meningsfuld - både for mine elever og for mig som lærer. Jeg elsker at få nye ideer og tilpasse undervisningen på en måde, som jeg tror, lige netop mine elever vil finde interessant. Derfor er det også vigtigt, at man har tillid til det, lærerne laver. At lærerne ikke får trukket mål ned over hovedet af folk, der mener at undervisning kan sættes på formel. Når tiden og muligheden er der, spirer alle de gode ideer og undervisningsforløb frem til gavn for eleverne. Undervisning, hvor der både er tænkt på relationer, differentiering, fællesskab og faglighed. Lærerne har vist, at de formår at være omstillingsparate, og når de får muligheden, kan de skabe meningsfuld undervisning for eleverne. Det håber jeg, der bliver meget mere af i næste skoleår.

Anne Hammer

Jeg er uddannet fra Læreruddannelsen i Aarhus i 2014 og arbejder som folkeskolelærer i Silkeborg Kommune. Mit hjerte banker for en folkeskole, der skaber det gode børne- og lærerliv, og derfor blander jeg mig ofte i debatten. Jeg tror, at tillid til lærerne og deres professionelle dømmekraft er vejen til at sikre en meningsfuld hverdag ude i klasselokalerne.