Blog

En ny topkarakter er ikke et opgør med perfekthedskulturen

Som jeg ser det, vil en ny topkarakter på ingen måde være et opgør med perfekthedskulturen, som Tommy Ahlers forudser. For han glemmer den store gruppe elever, som vi lærere møder flere og flere af ude i skolerne: Dem, for hvem det næstbedste aldrig er godt nok.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: flickr.com/Bruce Berrien

Kære Tommy Ahlers

Som uddannelses- og forskningsminister har du – sammen med vores undervisningsminister – et stort ansvar for at sikre trivslen, faglig som personlig, hos vores børn og unge i skole- og uddannelsessystemet. Dette ansvar synes jeg, du svigter i dit udspil om en justering af karakterskalaen.

Syvtrinsskalaen blev i sin tid – blandt andet – skabt for at give flere muligheden for at opnå den højeste karakter, men med en justering af skalaen er vi, som jeg ser det, tilbage ved problemet ved det gamle 13-tal: Det (næsten) uopnåelige. Dit rationale er imidlertid, at man i højere grad skal kunne belønne den ekstraordinære præstation, fx eleven, der tænker nyt og anderledes. Fint nok. Det vil givetvis skabe motivation hos nogle. Men du glemmer den store gruppe elever, for hvem det næstbedste aldrig vil være godt nok. Disse elever vil uden tvivl blive enormt pressede af at vide, at de nu skal knokle endnu mere for at opnå det ypperste – og tro mig, når jeg siger, at de vil prøve.

Det bekymrer mig, at du ikke medtænker de unges trivsel og de fakta, som undersøgelse efter undersøgelse viser. Flere og flere unge lider af angst og depression, samtidig med at være fjerde ung føler sig stresset. Og flere forskere peger på, at det – til dels – skyldes det præstationspres, de unge oplever ude i skolerne. Vi kan ikke ignorere det, og en ændret karakterskala med en ny topkarakter vil ikke gøre det bedre.

Du mener, at en justering af karakterskalaen kan gøre op med perfekthedskulturen. Kære Tommy Ahlers, din nye skala vil gøre præcis det modsatte. Vil du gøre op med perfekthedskulturen, skal du tage fat et helt andet sted. Start med at fjerne de nationale test (spørg Merete Riisager, om hun vil hjælpe dig), skab større fokus på den almene dannelse, og giv vores børn og unge en velfortjent pause fra læringsmål, progressionsmålinger og konstante bedømmelser i stort set alt, hvad de foretager sig. Så skal de såmænd nok få overskud til at tænke nyt og anderledes – og det behøver vi ikke en ny karakterskala for at belønne. Belønningen vil nemlig være lige foran os i form af nogle sunde og raske børn og unge i faglig og personlig trivsel.

Held & lykke med dit projekt!

Med venlig hilsen Maria