Blog

Vil du ha’ et billede af mine boller, Maria?

Onlineundervisning har lært mig rigtig meget. Jeg er blevet udfordret både teknisk, didaktisk og ikke mindst pædagogisk. Jeg måtte eksempelvis lære på den hårde måde, at man skal tænke sig grundigt om, når man pludselig havner midt i en sjofel snak med sin 8. klasse på Teams. For godt nok er vi kun os i klassen i mødet, men det er pludselig ikke så privat, når de unge mennesker måske har både mor, far og søskende med på en lytter hjemme i stuen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Jeg har lavet mapper til jer hver især her inde i Teams, hvor I skal uploade jeres billeder fra velværebingoet”.

Jeg taler til skærmen i et fællesmøde med min 8. klasse, der netop er blevet introduceret til et velværebingo, som de skal have ’krydset af’ inden for de næste dages tid. Vi har trivselsuge, og vi nyder alle, at der er fokus på andet end det faglige.

Vi griner sammen

”Må kagen gerne være boller?”, spørger Mads. ”Ja selvfølgelig”, svarer jeg hurtigt.  

”Men vil du virkelig ha’ et billede af mine boller, Maria?”, fortsætter han.

Og så bliver der stille. Et kort sekund. Men så tændes mikrofonerne rundt omkring, og grinene ryger ud af mine højtalere. Jeg når ikke at tænke, før jeg svarer:

”Ja, Mads, selvfølgelig vil jeg ha’ et billede af dine boller”.

Grinene fortsætter. Og jeg griner med. For det er da megakomisk, at noget så uskyldigt som velværebingo og bagning ender med at blive sjofelt. Men sådan er det jo ind i mellem med teenagere. Og jeg er sgu ikke så sart, at jeg ikke kan tage lidt gas i den retning.  

Fra uskyldigt til upassende

”Hvad hvis en forælder tilfældigt hørte din kommentar om, at du gerne ville have et billede af Mads’ boller?”

Min kærestes spørgsmål gør mig flov. For det havde jeg slet ikke overvejet. Det var jo helt uskyldigt. Men det fik mig alligevel til at tænke på, hvor eksponerede vi lærere er, når vi underviser online. Og hvor sårbart det pludselig er. Dét, som starter som noget helt uskyldigt fis og ballade med mine elever, ender måske med at blive decideret upassende, hvis det overhøres - uden for kontekst - af andre uden for vores private, lukkede rum i Teams.

Fra undervisning på Teams til stories på Snapchat

Jeg tog derfor en snak med mine elever om episoden dagen efter. Vi fik en snak omkring det med at være på online, og det med at jeg kunne frygte, at deres forældre hørte brudstykker af noget og derfor kunne misforstå. Alt var fint, og jeg skulle til at lukke den, da Viktor pludselig udbrød:

”Men du er da okay med at komme på Snapchat-stories engang imellem, ik’ Maria?”

Behøver jeg fortælle, at snakken alligevel måtte fortsætte en rum tid? 😉