Blog
Ramadan: Skal der tages særlige hensyn i skolen?
Som lærer lærer jeg ofte noget nyt. Enten noget fagligt eller noget om mennesker - mig selv eller andre. Måske er det derfor, jeg holder så meget af jobbet? I sidste uge lærte jeg noget om ramadan, som jeg ikke vidste. Og jeg lærte også noget om mig selv, fx at jeg blev irriteret over, at jeg følte, at der skulle tages særlige hensyn til en fastende elev.
Vi har engelsk i 7. klasse. Vi arbejder med emnet MUSIC. Det plejer at være et emne, som mange af eleverne er glade for, og vi plejer at lytte til en masse fed musik fra både 60’erne, 70’erne, 80’erne og 90’erne.
Denne uge er online, og eleverne skal bl.a. se en musikvideo på YouTube og lave nogle opgaver til den. Da jeg har sat klassen i gang med opgaven, tikker en besked ind på Teams:
”Maria, jeg kan ikke lave opgaven, for jeg må ikke høre musik, når det er ramadan”.
Selvfølgelig ved jeg, at det er ramadan. Jeg har flere muslimske elever i mine klasser. Det er no big deal og ikke et samtaleemne blandt de unge mennesker, fornemmer jeg.
Mange forskellige måder at være muslim på
Min oplevelse er, at der findes lige så mange måder at være muslim på, som der findes muslimer, og at det er meget forskelligt, hvordan man tolker reglerne om faste under ramadan. Jeg har muslimske elever, der slet ikke faster, jeg har nogle, der kun faster i weekenden, og så har jeg dem, der faster meget stringent. Min elev i 7. klasse er én af de sidstnævnte.
Skal jeg tage særlige hensyn til mine fastende elever?
Det første, der ramte mig, da jeg modtog beskeden fra min elev på Teams, var ærligt talt irritation. Noget i retning af: Kan det være rigtigt, at man ikke må høre musik under ramadan? Skal jeg planlægge mine emner i årsplanen efter, hvornår det er ramadan? Og dernæst: Skal jeg som lærer tage særlige hensyn til de af mine elever, der faster? Ja, jeg overvejede faktisk at kontakte min leder for at høre, hvordan jeg skulle forholde mig.
Men bag skærmen et andet sted på Sjælland sad min søde elev og ventede på et svar fra sin lærer, så jeg skrev:
”Ok, det vidste jeg ikke. I stedet kan du læse teksten og lave opgaverne dertil”.
Min nysgerrighed var pirret
Og så var den ligesom lagt ned. Eleven arbejdede videre med noget andet, og jeg havde lige pludselig ikke noget at være irriteret over længere. Min nysgerrighed var dog pirret, for jeg vidste faktisk ikke, at musik ikke er tilladt under fasten. Min research har dog efterfølgende vist mig, at det - ligesom med så meget andet - er meget forskelligt, hvordan man tolker det. Som engelsklærer har jeg dog ikke tænkt mig at ændre noget i min planlægning af emnerne i fremtiden. Musikemnet bliver i mine årsplaner - ramadan eller ej 😊