Blog

Skærmbillede fra Uddannelse.social
Skærmbillede fra Uddannelse.social

Vi tager magten tilbage

Det nye sociale medie Mastodon giver os magten tilbage over deres fælles samtale. Her er vi ikke overvågningskapitalister produkt, her er vi debatterende borgere.

Publiceret Senest opdateret

Jeg vil starte med en invitation: https://uddannelse.social/invite/VCtqWSX5. Når du er færdig med at læse, vil du forhåbentlig benytte dig af den.

Der sker nemlig noget meget spændende i disse dage: Måske er et nyt socialt medie ved at vokse frem. Et medie som på en og samme gang er udtryk for noget helt nyt og noget ret gammelt. Mediet hedder Mastodon og er et ”microblogging”-medie – ganske som Twitter. Det blev startet af tyskeren Eugen Rochko fordi han var utryg ved hvilken vej Twitter ville tage, og hvad det ville betyde for hans muligheder for at dele sine tanker med sine venner. Twitter var og er styret af sine ejere, og det er derfor helt i deres hænder hvordan det skal udvikle sig, og hvordan samtalen kan forme sig på mediet.

Rochko skabte derfor et nyt medie baseret på et decentralt princip, hvor ingen har magt til at bestemme over alle andre. Princippet kaldes føderering (federation på engelsk) og kendes fra andre internet-teknologier, fx E-mail og world wide web (”internettet”). I stedet for at alt styres fra en central instans, så kan alle oprette et knudepunkt i netværket og komme i kontakt med de andre knudepunkter. Der er tekniske regler for hvordan kommunikationen foregår – hvordan kommer man i kontakt, hvordan sender man beskeder, hvordan forbindes knuder osv.

Jeppe Bundsgaard

Professor i danskfagets didaktik på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse. Optaget af teknologiforståelse, bæredygtighed, kommunikationskritik. Admin på @uddannelse.social.

Systemet Rochko skabte, kaldte han Mastodon (efter en uddød Mammutart). Teknologien gjorde han til open source, så alle kan bruge den og bidrage til at udvikle den – så længe de deler deres ændringer med andre. Alle der vil (og kan), kan installere Mastodon på deres egen server (oprette en ”instans”) og komme i forbindelse med andre Mastodon-instanser. Ejerne af instanserne kan vælge at invitere en særlig gruppe til at oprette en bruger på instansen. Fx findes der en instans for beboere på Nørrebro: https://norrebro.space, og en for ”feminister, queers, progressive nørder og andre cool beans!”: https://helvede.net. Eller de kan give alle og enhver adgang. Nu findes der også en instans for alle der arbejder med eller interesserer sig for uddannelse i Danmark: https://uddannelse.social.

Da Tesla- og SpaceX-ejeren Elon Musk købte Twitter, gik mange ting galt, og pludselig var der mange flere end Rochko som blev utrygge ved hvor Twitter var på vej hen. Den usikkerhed krævede ikke at de udviklede deres eget system, for det havde Rochko og andre bidragydere udviklet. Mastodon havde levet i det skjulte – ukendt for de fleste, men med tilstrækkelig mange brugere og instanser til at netværket var klar til at tage imod de først tusinder og snart millioner af folk der gerne ville dele, diskutere og lære, men ikke længere var sikre på at Twitter var stedet det skulle foregå.

Det skabte en kæmpe forøgelse af aktive brugere på Mastodon, og med de mange nye brugere, kom der også meget mere liv i samtalerne inden for alle livets områder. Og det gælder også inden for samtalerne om skolen. Faktisk kom der så meget gang i samtalerne, at jeg tænkte at dette kunne være begyndelsen på noget helt nyt, og genskabelsen af noget der havde været, i nye former. Måske er der stadig nogen som husker SkoleKom – et lidt tungt, men utroligt levende system hvor lærere mødtes på tværs af landet og udvekslede undervisningsideer og diskuterede alt mellem himmel og jord. SkoleKom lukkede, og samtalerne forstummede eller flyttede over på Facebook og antog nye former. Måske kan vi genskabe noget af det liv på tværs af skoler som SkoleKom var rammen om, og måske kan vi nyskabe en samtale på tværs af grupper – så både lærere, elever, forskere, læreruddannere, politikere, og alle andre alment interesserede kan mødes og udveksle erfaringer og tanker og dele tekster og ideer. Uden at nogen bestemmer hvem der kommer til orde, eller hvordan nogle indlæg promoveres frem for andre.

Vi har derfor oprettet en Mastodon-instans som alle der vil deltage i samtalen om uddannelse, er velkomne til at oprette sig på. Vi kalder den https://uddannelse.social.

Jeg skrev i starten at MÅSKE er et nyt medie ved at vokse frem. Og det er kun måske, for Mastodon har eksisteret i fem år allerede – det har haft tid til at modnes og etablere sig. Men hvis det skal blive mere end et teoretisk alternativ, så skal det bruges. Antallet af brugere, og aktiviteten iblandt brugerne stiger hastigt i disse dage og uger (fra nogle hundrede tusind i oktober til mere end 7 millioner i skrivende stund), og derfor er det blevet spændende at gå ind på flere gange dagligt. Hvis det skal fortsætte, så skal folk samles der, og de skal blive ved med at bidrage. Jeg håber virkelig inderligt at du også kommer derover og bidrager – om det så er ved at læse, booste, favorisere eller skrive, gør ikke så meget. Bare du kommer.

Invitationen står ved magt: https://uddannelse.social/invite/VCtqWSX5

Billy Perrigo (2022) ”Thousands Have Joined Mastodon Since Twitter Changed Hands. Its Founder Has a Vision for Democratizing Social Media”. Time. https://time.com/6229230/mastodon-eugen-rochko-interview/

Wikipedia-bidragydere. (2022, November 23). Mastodon (software). In Wikipedia, The Free Encyclopedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Mastodon_(software)&oldid=1123361482

Mastodon Users: Number of accounts on Mastodon. https://bitcoinhackers.org/@mastodonusercount/109426980182894733


Powered by Labrador CMS