It-didaktik - tak!
Blog
Der var engang en teknologiforståelse.
Når man bruger teknologi i undervisningen, så har man også en teknologiforståelse. Om man vil det eller ej.
Det er slet ikke så komplekst, som det lyder. Du behøver faktisk ikke engang at sige du har én teknologiforståelse, for højst sandsynligt er det med det, som med det meste andet; du befinder dig nok et sted midt i mellem.
Men det er jo meget rart at vide, hvor man er, så man kan flytte sig, hvis man ikke bryder sig om at være der. Det er så heldigt, at der er nogen, der har ulejliget sig med at definere fire perspektiver, man kan tage på teknologiforståelse. (De “nogen” er i øvrigt forskere ved et projekt, der hedder Technucation, som du kan læse mere om her hvis du vil.)
De fire perspektiver
Har du eksempelvis et intuitivt perspektiv på teknologi? Så anvender du mest teknologi, der hvor det bedst understøtter de arbejdsprocesser eller den læring, du har forberedt til timen.
Eller har du måske mere et tøvende perspektiv? Som det antydes, så undgår du helst at bruge teknologi, måske fordi du synes det fungerer for ustabilt, eller fordi du ikke føler dig godt nok klædt på til at forestå aktiviteterne.
Nej, nu ved jeg det. Du er mere den type, der har det integrerende perspektiv. Du ved, typen der primært bruger teknologien til at lave de samme aktiviteter, du altid har lavet i timerne? Bare på storskærm?
Måske er du typen, der ser teknologien som et effektiviserende redskab? Det er dem, der godt kan lide at bruge teknologien som et arbejdsredskab, der letter vores lærerarbejde; så kan vi bedre dele med og distribuere til eleverne i undervisningen.
Jeg kan nikke genkendende til alle perspektiverne, der er nævnt. Det ene er sådan set ikke bedre end det andet. De er selvfølgelig sat lidt på spidsen, formatet her taget i betragtning, men uanset hvad, så er det da meget rart at vide hvem man er, ik? Kender du typen?
(Jeg har definitionerne fra bogen "Teknologiforståelse", redigeret af Katia Dupret Søndergaard og Cathrine Hasse, Århus Universitetsforlag, 2012)