It-didaktik - tak!
Blog
Multimodalitet understøttet af it.
Hvordan kan man bruge it til at understøtte arbejdet med multimodalitet i udskolingen? Det vil jeg gerne give et bud på.
Ét af de områder, jeg oplever it som en stor støtte er, når jeg vil arbejde multimodalt med mine emner i eksempelvis danskundervisningen. Egentligt er jeg ret traditionelt funderet når jeg planlægger undervisning. Jeg kan godt lide den “gammeldaws” strukturerede måde at arbejde med noveller og på; analyser og fortolk. Så ved man da, hvad man har!
Og denne tilgang udelukker ikke brugen af it. Jeg er blevet stor fan af vendingen “show it, don’t tell it”, som vistnok har hjemme i teatrets univers. Når jeg gerne vil have mine elevers bud på hvad en novelles budskab er, har jeg på det seneste været mere tilbøjelig til at bede dem vise mig det, frem for at fortælle det.
Slip elevernes kreativitet fri.
Hvorfor ikke lave en collage, en tegnefilm, en animation, en stop-motion-film eller noget andet, der viser mig at de har forstået budskabet, og samtidigt giver eleverne mulighed for at spille på langt flere tangenter end blot sproget? Når de viser mig budskabet har de mulighed for at understøtte deres oplevelse af farvevalg og baggrundsmusik, og de er ikke nødvendigvis begrænsede af selv at skulle kunne tegne eller spille musik.
Det afføder nogle udfordringer; nogle gange vil de gerne bruge en app, der koster penge. Ofte findes en mindre gratis-version heldigvis. Andre gange vil de gerne bruge en app, jeg ikke kender, og så må jeg slippe kontrollen og håbe på det bedste. Indtil videre er jeg kun blevet positivt overrasket.