It-didaktik - tak!
Blog
Kan it også løse udfordringer på et pædagogisk plan?
Jeg er stor fortaler for at skolerne skal diskutere den pædagogiske brug af it i undervisningen. I sidste uge blev jeg mindet om hvorfor.
Det er hamrende vigtigt at de diskussioner, vi har på lærerværelset, i fag- og årgangsteams, i skolebestyrelser og alle mulige andre led i organisationen, også handler om den pædagogiske måde, vi bruger den digitale teknologi. Når jeg skriver også, så er det fordi, der er noget, der siger mig, det ofte handler om, hvordan man betjener en app/hjemmeside/apparat. (Ret mig endelig, hvis du mener, jeg tager fejl, det ville jeg elske i dette tilfælde!)
Se de pædagogiske muligheder.
Min kollega fortalte mig forleden om, at hun havde haft en konflikt med nogle gruppemedlemmer i en 8.klasse, der lavede projektopgave, fordi der var én, der sad med iPad’en, og det dermed var svært for de andre at følge med i det forberedende arbejde, der lå i at stykke en Keynote-præsentation sammen forud for fremlæggelsen. Konflikten løste hun ved at vise dem app’ens relativt nye samarbejdsfunktion, som gjorde det muligt for alle gruppens medlemmer at redigere i præsentationen - sammen. Pludseligt havde alle medlemmer ejerskab over for præsentationen og konflikten var afblæst.
Det er altså én ting at vide at Keynote er en app, der kan lave præsentationer, og en anden ting at diskutere hvilke pædagogiske muligheder, den app bringer med sig. Sharing is caring ;-)