It-didaktik - tak!
Blog
Blended learning kan understøtte fagligheden.
Video-tutorials kan ikke erstatte en lærers undervisning og detaljerede gennemgang af undervisningens indhold, men de kan godt være med til at understøtte elevernes læringsprocesser.
Man kalder det blended learning, når man blander undervisning bestående af face-to-face-undervisning, som er den, vi traditionelt set har brugt her til lands, med undervisning baseret på digitale løsninger. (Det er naturligvis den korte version. Hvis du vil læse mere om det begreb kan du google det; gå efter navnet Karsten Gynther.)
Selv har jeg særligt benyttet blended learning, når jeg har skullet lære mine elever om de skriftlige genrer i dansk. Videoformatet giver mig mulighed for at vise eksempler samtidigt med at jeg forklarer dem, og det er praktisk at mine elever kan gå tilbage til mine videoer når de har brug for det.
Nye regler ved de skriftlige afgangsprøver.
Nu hvor eleverne har adgang til nettet ved de skriftlige prøver har videoerne vist sig særligt gavnlige. De er korte og præcise, og kan på den måde indgå næsten som et opslagsværk. De er tilgængelige for alle, og linket til videoen skal blot skrives på kildelisten inden aflevering.
Det kan måske virke uoverskueligt at give sig i kast med sådan en video, men det er faktisk utroligt lærerigt, og slet ikke så svært, når man føst kommer i gang. Herunder linker jeg til nogle eksempler, jeg har lavet. Jeg håber du også selv får lyst til at prøve; hvis du gør, håber jeg, du vil fortælle mig om det.
Her er linket til debatindlæg:
Til noveller:
Og til reportager: