It-didaktik - tak!

Blog

Digitale kompetencer; er det også noget med mennesker?

Om uforudsete hændelser i iPad-land.

Offentliggjort Sidst opdateret

It-didaktik - tak!

Jeg er folkeskolelærer (uddannet i 2007) med liniefag i dansk, dansk2, musik og billedkunst. Derudover er jeg cand.pæd. i it-didaktisk design fra Århus Universitet i 2017. Jeg skriver om de didaktiske udfordringer og muligheder, som teknologien bringer ind i folkeskolen, og så skriver jeg også om, hvad det betyder for lærerne og deres rolle i dét perspektiv.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg læser it-didaktisk design på AU, så jeg skulle jo nok mene at jeg er opmærksom på it i min undervisning. Alligevel mødte jeg for nyligt nogle uforudsete udfordringer, da jeg forsøgte at banke et digitalt praksisfællesskab op mellem min egen 9. klasse og en 9. klasse i Fredericia.

Planen var simpel: Lav grupper med medlemmer fra både Karlslunde og Fredericia, giv dem nogle rammeopgaver der forholder sig til det fagfaglige indhold, og lad dem løse dem i fællesskab online. 

Opgaverne og grupperne var sådan set også nemme nok at lave og distribuere, men vi ramte mildest talt en mur, da det kom til at oprette den digitale kontakt gruppemedlemmerne imellem. Udfordringen i at skabe digital kontakt mellem lærende består tilsyneladende ikke kun i at have færdigheder, der knytter sig til programmer som Skype, men også i at aktivere menneskelige relationskompetencer. Med andre ord; de da først fik ringet op havde de faktisk også svært ved at starte en samtale. 

Jeg troede fejlagtigt at de mestrede de tekniske færdigheder. Det gjorde de ikke, og dét burde jeg måske have forudset. Men at de var så udfordrede på kommunikative færdigheder, kom bag på mig. Det er en ny vinkel på digitale kompetencer, som jeg fremover vil være mere opmærksom på også at styrke gennem it.