It-didaktik - tak!

Blog

Personal learning environment - det er ok at stå af her.

Rigide digitale læringsplatforme er sådan set “so last year”. Måske er det på tide at lade børnene navigere selv?

Offentliggjort Sidst opdateret

It-didaktik - tak!

Jeg er folkeskolelærer (uddannet i 2007) med liniefag i dansk, dansk2, musik og billedkunst. Derudover er jeg cand.pæd. i it-didaktisk design fra Århus Universitet i 2017. Jeg skriver om de didaktiske udfordringer og muligheder, som teknologien bringer ind i folkeskolen, og så skriver jeg også om, hvad det betyder for lærerne og deres rolle i dét perspektiv.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens den danske folkeskole arbejder i mere eller mindre samlet flok mod at begrænse sin digitale aktivitet i skolesammenhæng til store fællesplatforme som Meebook eller Min Uddannelse, og lærerne langsomt men sikkert føler, de sakker længere og længere bagud på området, fordi de har svært ved at følge med børnenes nysgerrighed, er der masser af mening at finde i begrebet Personal Learning Environment (PLE).

Begrebet dækker groft sagt over den samling af apps, tjenester, hjemmesider og programmer som den enkelte elev føler sig tryg ved at bruge i læringssituationer, og det kan være med til at løse den udfordring, mange af os føler, vi står med i hverdagen.

Læreren behøver ikke kende alle svarene

I stedet for at bukke under for presset, når vi for sjette uge i træk introduceres for en ny app eller hjemmeside, der kan noget smart, kan vi jo vælge at sige: “Dejligt for min elev, hun har fundet noget, der virker for hende.” Tanken med et PLE er nemlig, at det ikke behøver være det samme for mig som for min nabo.

Hvis vi kan omfavne denne tanke, kan det også være, at læreren kan slippe frustrationen, der hører med til ikke at kende alle apps i verden, og fokusere lidt mere på, hvad børnene skal gøre med de apps. Måske kan vi så fokusere lidt mere på hvad de får ud af de digitale hjælpemidler, frem for hvordan de virker.