It-didaktik - tak!

Blog

Hot Seat - stjæl skærmene tilbage.

Nu er det jo ikke fordi man skal bruge it til alt, men hvis man gerne vil, så er her et bud på, hvordan man kan udnytte mobiltelefoner, iPads eller telefoner med de lidt ældre børn.

Offentliggjort Sidst opdateret

It-didaktik - tak!

Jeg er folkeskolelærer (uddannet i 2007) med liniefag i dansk, dansk2, musik og billedkunst. Derudover er jeg cand.pæd. i it-didaktisk design fra Århus Universitet i 2017. Jeg skriver om de didaktiske udfordringer og muligheder, som teknologien bringer ind i folkeskolen, og så skriver jeg også om, hvad det betyder for lærerne og deres rolle i dét perspektiv.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Øvelsen kalder jeg Hot Seat, og den er designet til at få flere børn til at bidrage til den mundtlige del af undervisningen; her med udgangspunkt i dansk.

Når vi har læst en tekst, og vi skal til at gennemgå analysen og fortolkningen, deler jeg børnene op i fire lige store grupper. Grupperne fordeler sig i klassens hjørner og vælger en form for digital kommunikation. Jeg foreslog i sin tid Google Drev, men de lader til at foretrække Messenger; det er sådan set underordnet. 

Én elev fra hver gruppe sætter sig i midten af lokalet (aka. Hot Seat) sammen med mig og deres eget apparat, og så indleder vi fem en samtale om teksten. De resterende medlemmers opgave er så at fodre deres eget medlem med indhold til samtalen. Alt er tilladt: Der må søges på nettet, man må se i fællesnoter, alt hvad de kan finde på. Omtrent hver femte minut skiftes et nyt medlem ind i Hot Seat, så alle elever er tvunget til at sige noget før eller siden.

Jeg oplever at de elever, der i reglen ikke er de mest aktive, oplever at presset på dem er mindre, fordi de ikke selv behøver finde på indhold, men kan læne sig op ad kammeraters fyld. Samtidigt oplever de meget aktive elever at “komme af med” den viden, de har et sted. 

Prøv det! Det er en mulighed for at “stjæle” skærmene tilbage.