Anders Peter Nielsen

Blog

Skal vi til at have management by fear i folkeskolen?

Indrømmet, så er det måske sat på spidsen. Men trods alle de gode intentioner fra Pernille Rosenkrantz-Theil, så vil hendes forslag med karakterer for flid nok skabe den fornemmelse hos mange elever.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min påstand om, at en karakter for flid vil skabe utryghed, baserer jeg bl.a. på, at rigtig mange elever i forvejen tror, at deres flid og indsats på nuværende tidspunkt spiller ind i karaktergivningen.

Den opfattelse møder jeg i dag - og jeg mødte den, da jeg som nyuddannet tilbage i 2007 skulle give karakterer for første gang.

Jeg tror, at hvis vi laver stikprøver rundt omkring i landets klasselokaler, så vil vi mange steder opleve umotiverede elever. Elever, der af forskellige årsager ikke deltager i undervisningen.  

Anders Peter Nielsen

Mit navn er Anders Peter og jeg er glad for skolen. Så glad, at jeg vil gå så langt at sige, at jeg er skole- og undervisningsnørd. De sidste mange år har jeg lavet digitale læremidler, gøglet og besøgt en masse skoler. Det gør jeg stadig, men jeg har det seneste år genfundet glæden ved at undervise. Så bloggen her kommer til at handle om mine tanker og holdninger til god undervisning, erfaringer fra dagligdagen og inspiration fra de skoler, som jeg besøger. Jeg håber, at du vil læse med.

Jeg har selv mødte mange af dem - og gør det stadig. 

Elever, der ikke umiddelbart fremstår flittige i mine og andre læreres øjne.

Men hvornår er eleverne egentlig det?

  • Er dine elever flittige, hvis de tit har hånden oppe? 
  • Er de flittige, hvis de kigger på dig, når du giver beskeder eller fortæller om dagens opgave? 
  • Er de flittige, hvis de er hurtigt færdige med opgaverne i Stavevejen?

Og hvordan ville du vurdere, om en elev skulle have 12 i flid?

Hvad kan man så gøre?

I stedet for at give os lærere et værktøj til at presse eleverne til vores opfattelse af korrekt flittighed, så skulle vi hellere bruge krudtet på at diskutere, hvordan vi gennem differentiering, forskellige metoder mm.. skaber og understøtter deres motivation og lyst til at deltage i vores undervisningen.

De snakke har du og dine kollegaer sikkert allerede. Men er vi gode nok til at dele vores viden og erfaringer. For den slags varierer jo fra fag til fag, klasse til klasse - og er vel også årstidsbestemt?  

Den slags snakke vil også gavne den type elev, som Pernille refererer til, der "den ene gang efter den anden får et karakterblad med rigtig ringe karakterer i matematik".

For måske forstår eleven ikke opgaven. Måske skal det forklares på en anden måde. Eller måske er niveauet for svært for den elev.

Det lyder jo ellers godt, at vi belønner eleverne for deres indsats. Jeg tror desværre bare, at vi vil gøre eleverne (endnu) mere nervøse for deres karakterer, end mange af dem allerede er. 

Men hvad tænker du? Har ministeren fat i noget her, eller er karakterer for flid noget vi har forladt i den danske folkeskole?