Inspiration - Lærerliv

Den store lærerundersøgelse, 2022

Hvordan har det været at være lærer i 2022?

Den store lærerundersøgelse - baggrunden

Publiceret Senest opdateret

Det har jo tidligere været en del undersøgelser, hvor virksomheder, DLF, Folkeskolen m.fl. har spurgt lærere om forskellige ting.

Måske har jeg overset dem på det seneste?

Men faktum er, at jeg har savnet et godt og validt datagrundlag at diskutere skole og undervisning ud fra.

Anders Peter Nielsen

Mit navn er Anders Peter og jeg er glad for skolen. Så glad, at jeg vil gå så langt at sige, at jeg er skole- og undervisningsnørd.

De sidste mange år har jeg lavet digitale læremidler, gøglet og besøgt en masse skoler. Det gør jeg stadig, men jeg har det seneste år genfundet glæden ved at undervise.
Så bloggen her handler om mine tanker og holdninger til god undervisning, erfaringer fra dagligdagen og inspiration fra de skoler, som jeg besøger.
Jeg håber, at du vil læse med - og meget gerne give dit besyv med enten her eller fx ovre på LinkedIn.

Og når jeg nu elsker at diskutere netop skole og undervisning, hvorfor så ikke indsamle det selv?

Lille spoiler alert - denne artikel kommer mest til at handle om baggrunden.

Hvad ville jeg vide, når det kom til stykket?

Det spørgsmål havde jeg delvist svaret på. Men jeg brugte alligevel god tid på at gruble. For det første skulle der ikke være for mange spørgsmål.

Jeg satte mig som mål, at der skulle være under 20. Det endte med 16.

Udvælgelsen af spørgsmål var straks sværere. For, når jeg nu forstyrrede så mange lærere, så skulle jeg jo være skarp på, hvad jeg ville vide.

Hvad ville du mon helst selv vide?

16 spørgsmål baseret på 3 grundpiller

Det var ikke helt let at vælge. Men jeg besluttede mig for, at det skulle være nogle overordnede spørgsmål, der passer ind i de ting, som jeg arbejder mest med: den gode undervisning, kompetenceudvikling og min egen nysgerrighed på lærerlivet.

Når du læser dem, så vil nogle sikkert give bedre mening i den sammenhæng, end andre.

Jeg endte med disse 16 spørgsmål her:

  1. Hvor mange år har du undervist?
  2. Arbejder du fuldtid eller deltid?
  3. Hvor mange lektioner underviser du om ugen?
  4. Hvilke to ting holder du mest af ved dit arbejde?
  5. Hvad er de største udfordringer ved lærergerningen?
  6. Hvornår har du sidst været på et kursus, der sammenlagt varede mere, end én dag?
  7. Når du er på kurser mm. med arbejdet, så er det…
  8. Underviser du i fag, som du ikke har linjefagskompetence i eller flere års erfaring med?
  9. Har du været med til at vælge, hvilke læremidler/taskebøger (digitale og analoge), du kan anvende med dine elever?
  10. Hvor ofte forbereder du dig sammen med en eller flere kollegaer?
  11. Bruger du synlige læringsmål o. lign. i forbindelse med opstart af forløb og aktiviteter?
  12. Hvor ofte giver du dine elever feedback?
  13. Hvad bruger du til at indsamle data på dine elever ift. evaluering?
  14. Hvor ofte anvender du digitale læremidler (fagportaler, videoer mm.) i din undervisning?
  15. På en skala fra 1-5, i hvor høj grad får du den nødvendige støtte fra ledelsen ift. at implementere nye teknologier i din undervisning?
  16. Hvad er dine største udfordringer ved at bruge nye teknologier i din undervisning?

Har jeg valgt rigtigt, eller mangler der nogle oplagte spørgsmål?

Tja - allerede kort efter jeg havde fået de første tilbagemeldinger, fik jeg en ide om hvilke spørgsmål, der skal med næste år.

Hvor mange lærere skal svare, før det er et godt datagrundlag?

Gallup spørger vist 1004 personer, når der er folkeafstemninger.

Et sted på nettet fandt jeg en omregner, der kunne give et tal målt op på antallet af lærere i Danmark.

Ifølge den, skulle jeg bruge svar fra 382 lærere, før jeg kunne sige mit datagrundlag var dækkende.

Da jeg lavede opslaget med spørgeskemaet og delte det i først to og senere en tredje gruppe på Facebook, var jeg (for at være ærlig) meget spændt på, hvor mange svar jeg ville få.

Hvad svarede de 2314 lærerne så?

Jeg kommer ikke til at gennemgå svarene på alle de 16 spørgsmål i denne artikel. Det kommer til at fylde for meget.

De mange svar fortjener, at få mere plads til at blive forklaret, analyseret og ikke mindst debatteret.

Men jeg skylder en kæmpe tak til de 2314 lærere, der valgte at svare!

Svarene på de tre første spørgsmål

Af dem kan jeg så afsløre, at 84,5 % arbejder fuld tid.

27,6% har arbejdet 20 år eller mere i skolen, mens 18,9% "kun" har undervist i 0,5-4 år.

Antallet af år, som lærerne i undersøgelsen har undervist

39,1% af lærerne underviser mellem 20-24 lektioner om ugen, mens hele 46,1% underviser 25 lektioner eller mere.

Så det er vist ikke kun eleverne, der har lange skoledage.

Mon ikke, at også nogle af lærerne kigger en ekstra gang på uret, når klokken nærmer sig 14.30?

Til spørgsmålet om, hvad de holder mest af ved deres arbejde, fik de lov til at vælge to ting.

Dem ser jeg nærmere på i næste artikel.

Men jeg kan da allerede nu afsløre, at for 94,4 % er det den daglige kontakt med eleverne.