Læs mere fra bloggen: Anders Peter Nielsen
Blog
Hvad skal vi tale om i skoleåret 23/24
Debatten i dette skoleår kom jo meget til at handle om skærme. Mit håb er, at vi kan tale om noget andet næste skoleår.
Dette skoleår har især én debat fuldt meget. Til tider har fronterne været trukket skarpt op. Folk har stået stejlt på deres.
En del politikere og ministeren gik også aktivt ind i debatten.
Du har sikkert gættet det: Det er debatten om skærme i skolen, som jeg taler om.
Den kommer nok også til at fylde noget i det kommende skoleår. Der jo anbefalinger på vej til skolerne.
Men forhåbentlig kan vi få en ligeså ivrig debat med tilsvarende opmærksomhed om andre områder.
Spørgsmålet er bare, hvad de områder skal være?
3 ting, som jeg gerne vil debattere
Der er jo flere "brande", der skal slukkes i skolen.
Aktuelt præger en af dem debatten: Hvordan får vi flere til at vælge, at uddanne sig til lærer?
En af de andre ligger i forlængelse: Hvordan får vi flere lærere til at blive i skolen?
Og så er der en, som jeg også håber vi kan debattere mere i år: Hvordan skaber vi en mere motiverende og engagerende undervisning?
Hvordan får vi flere til at ville være lærere?
At få flere til at være lærere løser vi nok desværre ikke lige så let. Der er nogle rent lavpraktiske aspekter som fx selve uddannelsen, løn og arbejdsforhold, som vi nok kommer til at tale en del om.
Måske ikke hele skoleåret, men mon ikke fx løn og vilkår kommer til at fylde i debatten, desto tættere vi kommer overenskomstforhandlingerne til foråret.
En anden vigtig del er skolens ry.
Her skal vi være bedre til at tale om og dele alle de gode historier, der heldigvis også er derude. For skolen er i mine øjne meget bedre, end det ry den har mange steder.
Det viser både de større internationale undersøgelser og interessen fra udlandet også.
Hvordan får vi flere til at blive i skolen?
Det her spørgsmål har jeg altid en smule svært ved at svare på, uden at tænke mig selv ind i svaret. Jeg er jo netop en af de lærere, der ikke blev i skolen.
For mig var det arbejdstidsaftalen og måden, den blev forvaltet på i Rudersdal.
Lærernes arbejdstid og manglen på tid til at gøre arbejdet godt nok fylder stadig.
Nummer to på listen var “eleverne og deres måde at opføre sig på”, som mange lærere, sammen med "inklusion", angav som udfordringer (hvad de ellers svarede kan du læse her).
Der gøres allerede meget ude på landets skoler ift. inklusion, klasseledelse mm., men det er noget, som jeg også håber vi kommer til at tale mere om og inspirere hinanden omkring i det kommende skoleår.
Tiden til forberedelse skal vi også tale om. Men uden at tage modet fra dem, der overvejer at søge ind på læreruddannelsen næste år.
Hvordan skaber vi en mere motiverende og engagerende undervisning?
God undervisning kræver tid, som vi jo lige fik afklaret i forrige afsnit.
Men vi må for Guds skyld ikke smide håndklædet i ringet og konstatere, at vi ikke kan lave spændende og motiverende undervisning med de rammer, der er nu.
Jeg ved nemlig, at det allerede sker rigtigt mange steder. Både i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen.
Faktum er desværre bare, at elevernes motivation stadig falder desto længere i skoleforløbet de kommer. Det skal vi lave om på.
Derfor skal vi diskutere og inspirere hinanden omkring den gode undervisning. Vi skal udfordre de forlag, der leverer materialer til os.
Og så skal vi turde udfordre hinanden på, hvorfor vi vælger netop den arbejdsform, det materiale, den metode, det emne eller den form for aflevering.
Hvad håber du, at vi kommer til at tale om?
Nu har du læst mine tanker om, hvad der kunne være spændende at debattere i det kommende skoleår.
Her håber jeg også, at debatten bliver knap så sort/hvid, som debatten om skærme var.
Måske er du enig med mig?
Måske har du andre ting, som du også gerne vil diskutere, når det gælder skole?