Anders Peter Nielsen
Blog
Betyder størrelsen noget?
I morges fyldte det hele programfladen på P4, men spørgsmålet er, om, størrelsen virkelig betyder så meget?
De to værter inviterede os lyttere til at skrive ind og dele vores tanker.
Og der kom mange gode bud. Langt de fleste skrev ind, at størrelsen ikke betød specielt meget. For da de var unge, oplevede de…, hvorefter de knyttede en anekdote til deres historie.
Lytterne havde altså haft gode og dårlige oplevelser med både store og små. Det har jeg også selv.
Min personlige erfaring er, at størrelsen ikke spiller en så stor rolle, som vi gerne ville pålægge den. Men måske tager jeg fejl?
Det er jo altid godt at kunne læne sig op af et gennemsnit og det er, så vidt jeg ved på 21,2.
Men hvad med forskningen, hvad siger den om størrelsen?
Her er der lidt delte meninger. Danske forskere har fx undersøgt 127 studier udarbejdet i 41 forskellige lande. Og de når frem til, at størrelsen har en minimal betydning (se link til undersøgelsen nederst).
Så hvorfor tillægger vi så størrelsen så meget?
Betyder det virkelig noget, om der går 26 eller 28 elever i en klasse?
Er småt lig med godt?
Mange af os vil instinktivt nok tænke, at det må da have en stor betydning. For som lærer får jeg jo mere tid til den enkelte elev. Og personligt kan jeg da også mærke en kæmpe forskel på, om jeg fx har 27 elever i billedkunst eller det mindre hold med 8 elever.
Men de 8 elever kan jo være lige så svære at motivere. Næsten lige så larmende og skabe mere uro, end det hold på 27. Mange lærere, der skrev ind i morges, var også inde på, at der også herske kaos i en klasse på 14 elever.
I bund og grund handler det vel vores klasseledelse, vores relationer med eleverne og ikke mindst, hvordan vi underviser og derigennem motiverer eleverne.
Og så handler det om, at eleverne skal være klar til at blive undervist.
Her så vi jo med al tydelighed, hvordan den bold let kan lande på gulvet mellem forældrene og lærerne i “Smertensbørn” på Tv2. Det skal være os lærere, der i samarbejde med ledelsen, kollegaer, barnet og forældrene sammen skal vi finde de løsninger, der er bedst for hvert enkelt barn. For nogle vil det være i fællesskabet, mens det for andre kræver anderledes tilbud.
Det er det lærernes værktøjskasse med struktur, dialog, konsekvenser og motivation, der skal bringes i spil.
Flyt fokus fra størrelsen
Så i stedet for at tale om klassekvotienter, så lad os tale om, hvad der foregår i klasserummet.
Og lad os tale om, hvorvidt det er muligt at få to lærere ind nogle timer. Om co-teaching er noget, som vores skole eller team skal se nærmere på.
Lad os tale om, hvor andre ressourcepersoner på skolen, som fx pædagoger, AKT, læsevejledere mm.., kan få en måske mere aktiv rolle - også i de store klasser.
For jeg tror, vi kommer længere ved at se på, hvordan vi bedst bruger det, vi har.
I stedet for at fokusere for meget på, om størrelsen nu er 26 eller 28 elever.
p.s det lovede link til teksten om størrelsen: Største studie hidtil: Klassestørrelse har minimal betydning for elevers præstationer (videnskab.dk) Og en anden spændende tekst (på norsk): Klassestørrelse og læringsutbytte – hva viser forskningen? (utdanningsforbundet.no)