Blog

Genåbningens fase 3: Måske er det hele snart slut?

I to uger har jeg haft fornøjelsen af skønne 9.A’s selskab igen. Og her har jeg på egen krop oplevet, hvordan bl.a. kortere skoledage og flere lærerressourcer har skabt en folkeskole, som jeg har savnet siden 2013. Derfor frygter jeg, hvad genåbningens fase 3 vil gøre ved folkeskolen. Og jeg frygter opstart efter sommerferien, hvor alt unægtelig igen vil være ’som før’.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Flickr.com/doggo: Måske er alt det, Fru Corona har gjort for folkeskolen, snart slut?

Der er ingen tvivl om, at Fru Corona fylder en del i 9.A. Hvis vi lige ser bort fra de aflyste eksamener og en sidste skoledag, hvor vi endnu ikke ved, hvad vi må og ikke må, er det håndvask, håndsprit og den famøse en meters afstand, der har ændret skoledagen markant. Alle pauser skal afholdes udendørs, det er slut med Rema 1000 i det store frikvarter, og parallelklassen er off limits. Ærgerligt er det da – men så heller ikke mere end dét. For ligesom så mange andre lærere, mærker jeg, hvordan Fru Corona i højere grad har kastet positive ting af sig:

  • Kortere skoledage. Hos os går de store elever i skole fra 8.4513.30, svarende til tre klokketimers undervisning dagligt. 
  • Vi er to voksne på alle klasser og er kun alene i klassen, når den anden holder pause.
  • Alle pauser holdes uden for på et afmærket område sammen med en voksen. Ingen går i Rema 1000, og alle taler/hygger/socialiserer sammen.  

Lærerne elsker det. Eleverne elsker det. Jeg behøver ikke sige mere, for der er allerede skrevet så mange fine indlæg om alt det gode, som Fru Corona har kastet af sig i folkeskolen.

Skal vi tilbage til fuld skoledag igen?

Og derfor sidder jeg her og bliver bange. For lige om lidt skriver vi d. 8. juni, og dermed går vi ind i genåbningens fase 3, og det kan betyde, at alt det, Fru Corona har gjort for folkeskolen, pludselig ikke er nødvendigt mere. Måske behøver vi ikke at holde en meters afstand mere. Fint nok, men det betyder så i praksis, at vi ikke har brug for to voksne i alle klasser. Dette frigiver ressourcer til, at vi igen kan gå tilbage til fuld skoledag fra 8.00-14.45. Eller hvad?

Hvor ville jeg dog ønske…

Jeg bliver bange, og egentlig giver det jo ingen mening, for på et eller andet tidspunkt skal jeg jo vænne mig til, at alt bliver normalt igen. Men hvor ville jeg dog ønske, at der var nogle politikere, der rent faktisk så, at alt det, vi lærere har sagt i så lang tid, og som nu er blevet prøvet af grundet Fru Corona, faktisk virker. Hvor ville jeg dog ønske!