Spotlighters

Blog

Man kan godt blive lidt stresset af at alt er rykket online

Heldigvis betyder det “at alt er rykket online” også at der er mange gode øvelser til at hjælpe med at holde kroppen og sjælen sund.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi skulle have holdt vores andet Spotligters symposium i Helsinki i sidste uge men da vi jo ikke kunne samles så valgte vi at gøre det virtuelt. Det indebar at finnerne var live med deltagerne og at resten af projektgruppen optog videoer hvor vi præsenterede os selv og videoer med nogle af de øvelser som vi laver med eleverne.

Spotlighters

SPOTLIGHTERS er et EU-finansieret projekt, der skal hjælpe lærere og studerende med at tackle stress- og stressrelaterede problemer, bl.a. ved at udvikle værktøjer og undervisningsmateriale. Alle resultater og alt materiale er åbne uddannelsesressourcer til brug uden begrænsninger. Partnerne bag er University of Helsinki, Metropolia UAS, University of Western Macedonia, Universidad Pompeu Fabra, Autonomous University of Barcelona, Advancis, Boon og LOOP.bz OBS: Indhold og holdninger i denne blog er skribentens egne.

Spotlighters er i gang med at udvikle et IT-baseret værktøj som lærere kan bruge sammen med eleverne til at få et overblik over hvordan stemningen og stressniveauet er i klassen. Værktøjet indeholder blandt andet små øvelser som dem Mads viser her. Øvelserne kan man bruge til at regulere klassens arousal niveau, derved hjælpe eleverne med at fokusere.

Jeg vil i øvrigt anbefale at I øver jer på at gøre dem selv og så prøver dem med jeres elever når I engang ser dem igen. Det er vigtigt at I er fortrolige med de øvelser I gerne vil lave med eleverne og derfor kan det være en fordel at vælge én til at starte med. Øvelserne er gode at bruge både i starten af en undervisning og/eller midt i en undervisning hvor eleverne har brug for at re-fokusere deres energi eller hvis stemningen går for højt eller føles nervøs. På længere sigt kan oplæring i og træning af nogle af disse øvelser hjælpe elever der lider af stress eller angst eller til at dæmpe nerverne inden en test eller eksamen. Det kan du læse lidt mere om i mit interview med Mads.

Udover IT-værktøjet med stemningsbarometeret og øvelserne, udvikler vi et undervisningsmateriale der sigter mod at hjælpe elever og studerende med at genkende de fysiologiske tegn på stress, identificere potentielle stressfaktorer og planlægge og praktisere selvregulering i forbindelse med stress.

Hvis du som lærer eller I som skole er interesserede i at vide mere om og evt være med i Spotligters projektet så besøg vores hjemmeside, facebook eller kontakt mig gerne på mie@loop.bz