Spotlighters
Blog
Stresset? Måske tærer uvisheden over den nære Corona-fremtid på dig og dine elever?
Så læs lige denne korte tekst og tag et kig på de gratis materialer der er lavet til at undervise (face-to-face, online eller blended) i stresshåndtering
Undervisningsmaterialet er designet til at give lærere nogle stresshåndteringsteknikker der er lette at integrere i hverdagen, og til at hjælpe lærerne uddanne deres elever i videnskaben om stress og selvregulering. Undervisningsmaterialet er en del af et større sæt ressourcer, der også består af et gratis online kursus (nu på dansk) og ClassMood-appen.
Materialet består af 7 enheder til udskolingen og 5 til mellemtrinnet:
- Enhed 1 er en introduktionsenhed der giver et overblik over materialet.
- Enhed 2-7 udgør de seks temaer vi har identificeret til at give den bedste indføring i stresshåndtering. Materialet, som du kan bruge direkte til undervisning eller sammensætte som du selv kunne tænke dig det, består af slides med noter, samt opgaveark.
Til udskolingseleverne er temaerne
- Vores overlevelsessystem
- Stressfornemmelser
- Stress, humør og præstationer
- Stresstankegang
- Balance (og vejrtrækning)
- Livsstil og stress
Til mellemtrinnet har vi valgt fire enheder, der er bedst egnede til aldersgruppen. Der vil dog, højst sandsynligt, være behov for at du laver yderligere tilpasninger afhængig af din børnegruppe.
Til eleverne på mellemtrinnet har vi valgt
- Vores overlevelsessystem
- Stressfornemmelser
- Vejrtrækning
- Livsstil og stress
Undervisningsmaterialet er modelleret på samme måde som online-kurset, og vi anbefaler undervisere at gennemføre online-kurset, før de bruger materialet, da dette vil give dig et hurtigt overblik over indholdet og hvordan det er forbundet.
Link til mellemtrinsmaterialet
Når du klikker på linket åbner en mappe med mange filer. Der kan virke overvældende første gang, i så fald anbefaler vi at åbne enhed 1 - Oversigt, her bliver filstrukturen forklaret og der er links til yderligere ressourcer, som du kan bruge i undervisningen.