Spotlighters

Blog

Spotlight på stresshåndtering i skolen

Stress er et voksende problem som vi skal hjælpe hinanden med at håndtere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Stress er et voksende problem i vores samfund og på vores uddannelsesinstitutioner. Vi har flere lærere der går ned med stress end nogensinde før og elever og studerende der kæmper med stress og enten slutter eller fejler på deres uddannelse sker også i højere grad end vi før har oplevet det.

Spotlighters

SPOTLIGHTERS er et EU-finansieret projekt, der skal hjælpe lærere og studerende med at tackle stress- og stressrelaterede problemer, bl.a. ved at udvikle værktøjer og undervisningsmateriale. Alle resultater og alt materiale er åbne uddannelsesressourcer til brug uden begrænsninger. Partnerne bag er University of Helsinki, Metropolia UAS, University of Western Macedonia, Universidad Pompeu Fabra, Autonomous University of Barcelona, Advancis, Boon og LOOP.bz OBS: Indhold og holdninger i denne blog er skribentens egne.

Dette er ikke kun et dansk problem, men en tendens der er så tydelig at flere universiteter og uddannelsesinstitutioner i Europa har valgt at gå sammen i et forsøg på både at lære mere om hvad og hvordan det sker og kigge på værktøjer der kan hjælpe elever og studerende håndtere denne uholdbare situation.

Neurovidenskab informere os fra Finland og Spanien

I et tværnationalt og tværfagligt samarbejde under titlen Spotlighters diskuterer vi blandt andet hvad der bidrager til den øgede stress i vores hverdag. Minna Huotilainen der er professor i uddannelsesvidenskab på University of Helsinki og Marta Portero PhD i neurovidenskab fra Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) fortæller os at manglende overensstemmelse mellem vores biologiske stress-respons system og moderne stress-triggere bidrager til stigende forekomster af kronisk stress. Kronisk stress kan føre til psykiske og fysiske sundheds komplikationer som depression og øget sårbarhed over for sygdom. Dårlig stresshåndtering står ofte i vejen for livslang læring og udviklingen af faglige kompetencer, da det påvirker produktivitet og social samhørighed og dermed kan føre til frafald fra skolen.

Mere om stresshåndtering og Spotlighters

Spotlighters der et tværnationalt samarbejde mellem eksperter indenfor felterne neurovidenskab, IKT-udvikling, uddannelseskultur og -organisering arbejder sammen frem til oktober 2021. Projektet har fokus på praktisk kompetenceudvikling for både lærere og elever. Projektet udvikler undervisningsmateriale til elever og organisere efteruddannelsesaktiviteter for undervisere. Al materiale der bliver udviklet vil være offentligt tilgængeligt på flere sprog inklusiv dansk.

Jeg kommer til at blogge om det vi laver i projektet og den viden vi “finder” på vores vej. Jeg kommer også til at dele ressourcer som vores netværk finder pålidelige fra eksterne kilder.

Hvis du allerede vil vide mere nu så kan du kigge på projektets hjemmeside www.spotlighters.eu/ 

eller vores facebook side hvor vi løbende lægger interessante links  www.facebook.com/spotlighterseu/