Spotlighters
Blog
Erfaringer fra undervisning om stress
Mads, 10. klasseslærer, fortæller om sine erfaringer med at undervise sine eleverne om stress
I forbindelse med Spotlighters symposium om stresshåndtering i skolen har jeg talt med Mads der har erfaring med at undervise elever om stress og jævnligt bruger øvelser i undervisningen der regulere elevernes arousal niveau.
Mie: Hvad er det at man som underviser kan bruge lektionsrækken i spotlighters til?
Mads: Indholdet i Spotlighters er ikke nyt, eller revolutionerende, men det er nyt at vi sætter hjernen og stress på skemaet. En nyttig effekt ved lektionerne er den fælles referenceramme som elever og lærerne får. En referenceramme betyder et fælles verdenskort, et fælles sprog og en fælles forståelse. Det gør at man som menneske med stress eller angst reaktioner ikke føler sig som den eneste i hele verdenen der lider under dette.
Denne referenceramme er også guld værd i forhold til at jeg som lærer ikke lige skal forklarer hvad det er der sker inde i hovedet på eleven, alt imens eleven tror at han/hun er ved at omkomme. Det oplevede jeg for eksempel da jeg sad med en elev der havde en klar angstreaktion og vi sammen hurtigt gennemgik hvad der foregik i hendes krop jeg kunne sige til hende at ‘nu trækker vi lige vejret i firkanter’, en sætning der ellers ikke ville give meget mening. Det hjalp hende til at få styr på angstreaktionen før den tog over.
Mie: Så det er primært en teoretisk viden om de fysiologiske mekanismer bag stress man kan bruge lektionerne til?
Mads: Nej. Det der, i min verden, betyder rigtig meget i Spotlighters-lektionerne er de praktiske øvelser. Igennem programmet får man gennemgået og prøvet forskellige øvelser der kan bringe fokus og ro. De øvelser der introduceres i programmet skal øves på en jævnlig basis og kan så bruges når som helst i en undervisningssituation.
Mie: Hvordan reagere eleverne på at de pludselig skal lave øvelser midt i deres skoledag?
Mads: Nu arbejder jeg jo med teenagere, og til den alder hører en del usikkerhed. Jeg har iagttaget at nogle øvelser er meget svære for nogle elever at give sig hen til. Her må man som underviser og pædagog stikke en finger i jorden og måske lave øvelserne med en mindre gruppe af elever eller tolerere at nogle f.eks. ikke kan få sig selv til at lukke øjnene i et klasserum. At indøve mindfulness hos elever er en process, og jo bedre du selv er til at udøve det jo nemmere er det at undervise i.
Så på trods af dybe suk og himmelvendte øjne så øver vi det i mine klasser. Jeg ved nemlig at der er en stor del af eleverne der syntes det er nyttigt og godt.
Mie: Hvad er elevernes generelle feedback på Spotlighters-lektionerne?
Mads: Efter lektionerne har jeg som regel haft en samtale med eleverne på en lidt løsere basis. Her har jeg spurgt ind til hvad de syntes om forløbet, timerne og indholdet. De fleste elever bemærker at de er rigtig glade for at vide mere om emnet. En enkelt elev bemærkede arrigt at det undrede vedkommende at de ikke havde lært om dette noget før – Det var om muligt noget af det vigtigste han følte han havde lært i sin skoletid. Og det er jo lige det, at lærer hvad der skal til for at lære. Og for at man kan dette må man nødvendigvis forstå vores noget forældet styresystem (hjernen, red). For det vi har svarer jo til at vi kører Windows vista på en spritny apple maskine.
Hvis du vil vide mere om Spotlighters-lektionerne og øvelserne så er du velkommen til at kontakte os enten gennem hjemmesiden Spotlighters.eu eller sende en mail til mie@loop.bz