Spotlighters

Blog

Relationsarbejde i kampen mod stress

Min kollega der arbejder på en 10. klassesskole fortæller mig at eleverne er mere stressede end tidligere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I løbet af de ca. 5 år han har arbejdet på sin skole har han oplevet et skift i klientel. Han er stødt på flere og flere studerende der kæmper med psykiske problemer og stress. Han arbejder på en 10. klassesskole og får derfor elever med og fra flere forskellige baggrunde. Lærerne og ledelsen på hans skole er alle enige om, at nøglen til at eleverne kan få succes på deres skole ligger i, hvordan de som voksne og lærere forholder sig til dem.

Spotlighters

SPOTLIGHTERS er et EU-finansieret projekt, der skal hjælpe lærere og studerende med at tackle stress- og stressrelaterede problemer, bl.a. ved at udvikle værktøjer og undervisningsmateriale. Alle resultater og alt materiale er åbne uddannelsesressourcer til brug uden begrænsninger. Partnerne bag er University of Helsinki, Metropolia UAS, University of Western Macedonia, Universidad Pompeu Fabra, Autonomous University of Barcelona, Advancis, Boon og LOOP.bz OBS: Indhold og holdninger i denne blog er skribentens egne.

Respekt for kompetencer 

Han havde en diskurs med sine studerende om, hvad en lærer kan gøre for de studerende for at reducere stress i deres hverdag. Et af de tilbagevendende punkter, de nævnte, var, at det var vigtigt for dem at blive betragtet som individer, og at læreren forstår, at de har forskellige behov. Som de sagde, vores respekt for en lærer kommer når vi ser at han har viden og er dygtig, ikke fordi vi kan se at han har autoritet.

Relationsarbejde er vigtigt

Han fortæller tit om hvor vigtigt det er at arbejde med relationerne med de studerende og at når man prioriterer det går hverdagen ikke altid som man har forestillet sig. Det må man finde sig tilrette i, mener han, for man kan ikke tvinge en teenager til at lære noget alligevel.

Han fortalte mig om en episode hvor en studerende, ved udgangen af ​​dagen, havde betroet ham at hun aldrig før havde lavet så meget på en dag. Han spurgte ind til hvad hun troede der havde hjulpet hende og hun svarede: ”Du sagde ikke, hvad jeg skulle gøre, men lod mig gøre, hvad jeg ville”. Det lyder jo lidt laissez faire, men med en forklaring bliver det mere fagligt forsvarligt.

Han fortæller mig at da han om morgenen havde gennemgået programmet for dagen var den studerende stået helt af. Så efter at han havde sat resten af ​​klassen i gang, satte han sig ned og spurgte hende hvad der var galt. Hun fortalte at hun ikke troede, at hun ville få gavn af den øvelse han havde beskrevet. Han spurgte hvad hun så troede, hun ville lære noget af at arbejde med, hvorefter han lod hende arbejde med det. “Lærte hun noget den dag? Helt sikkert. Var det hvad jeg havde planlagt? Slet ikke” griner han. “Men den dag forlod hun klassen lidt gladere over skolen og med succes i sin mentale rygsæk. Og det er vigtigt” slutter han.

I morgen taler han om hans erfaringer med SPOTLIGHTERS lektioner og om hvordan de hjælper eleverne og ham med et fælles sprog til at tale om bl.a. stress og angst. Hvis du vil høre mere så kom til gratis symposium, du kan læse mere her