Spotlighters
Blog
Tag temperaturen på humøret i din klasse
ClassMood, et online værktøj der kan hjælpe eleverne fortælle dig hvordan de har det og som giver ideer til praktiske øvelser der kan ændre energien i klassen.
I denne blog præsenterer jeg et online værktøj der er udviklet til at hjælpe lærere og elever med at afbalancere stemningen i en gruppe. Ideen med ClassMood er at eleverne anonymt kan fortælle hvordan de har det og at læreren får gode ideer til praktiske øvelser baseret på den kollektive stemning i klassen. Øvelserne er enten beregnet til at få energiniveauet op eller ned. For hverken for meget energi eller for lidt energi er godt for en læringssituation.
På hjemmesiden kan læreren oprette en ClassMood hvor eleverne kan indikere hvordan de har det ved at klikke på et af felterne som du kan se i billedet ovenfor. Når de fører musen hen over ordet kommer et ansigt frem der antyder om det er en glad eller trist følelse og om der er meget eller lidt energi i følelsen. Når de klikker får de en kort beskrivelse af hvordan det kan føles inden de bekræfter deres valg. Beskrivelserne skal hjælpe eleverne med at identificere følelser og sætte ord på dem. At kunne identificere og tale om sine følelser er meget vigtigt for et sundt følelsesliv generelt og for at kunne håndtere stress.
Beskrivelserne er for eksempel:
Lykkelig At have energi med behagelige følelser. Lignende følelser inkluderer munter, fornøjelig, glad
Trist Har lidt energi med ubehagelige følelser. Lignende følelser inkluderer ked af det, bekymret, skuffet
Rolig Har lidt energi med behagelige følelser. Lignende følelser inkluderer tilfreds, afslappet, fredelig
Beskrivelserne er altså ikke fyldestgørende beskrivelser af følelsen som man for eksempel kan finde i en ordbog, men fokusere mere på hvad der mærkes i kroppen.
Efter eleverne har valgt hvordan de har det, kan de vælge at give en yderligere forklaring på årsagen til deres humør, men dette er ikke påkrævet. Læreren modtager al information anonymiseret på deres oversigtsside og får på baggrund af de samlede svar, anbefalet nogle aktiviteter de kan lave med gruppen til enten at få energiniveauet op eller ned. Desværre er værktøjet ikke udviklet til at hjælpe læreren med at håndtere evt negative følelser. For yderligere håndtering af negative tanker kan jeg henvise til undervisningsmaterialet hvor der præsenteres forskellige teknikker. Mange af øvelserne vil dog hjælpe alle der deltager med at komme i bedre stemning.
Nogle eksempler på øvelser der kan blive foreslået:
Energigivende øvelser
- Knips, Klap, Hop en aktivitet der skal hjælpe eleverne med at få mere energi gennem bevægelse. Læreren siger handlingsordene (knips, klap, hop) i sæt på tre, for eksempel, 'knips, hop, knips', og eleverne udfører handlingen. Man øger hastigheden efterhånden og et af formålene er at der bliver grinet meget fordi både lærer og elever sikkert ender med at lave fejl.
- Hoved, skulder, knæ og tå børnesang med fagter som de fleste nok kender. Her øger man også tempoet og igen er ideen at energiniveauet øges gennem bevægelse.
Afslapningsøvelser
- Progressiv muskelafslapning er en teknik blev udviklet af Dr. Jacobson fra Harvard University for 100 år siden. Målet med øvelsen er at hjælpe dig med at slappe af i hele kroppen og reducere niveauet af stress, angst eller bekymringer.
- Mave Vejrtrækning. Formålet med denne øvelse er at genvinde evnen til at trække vejret helt ned i maven. Det er et værktøj der hjælper os med at slappe af – så vi reducerer vores stressniveau og hjælper os med komme os over stressende situationer.
På Spotlighters youtube kanal kan du finde flere øvelser
link til playliste med øvelser på dansk