Spotlighters

Blog

Et internationalt projekt i karantæne

Alt handler om hvordan vi overlever corona, ikke kun virussen covid-19, men primært konsekvenserne af de tiltag vi gør i vores samfund og dagligdag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad der var før og hvad der kommer efter synes pt irrelevant og den blog jeg troede jeg skulle skrive er blevet skrottet. I dag havde vi virtuelt møde i gruppen i stedet for transnationalt møde i Helsinki og det symposium der skal køre i eftermiddag bliver lavet til en online event. Vi har ofte online-møder så det er der egentlig ikke noget særligt i, det særlige består i at en deltager fra sin mobil i naturen med børnestemmer i baggrunden, en anden siger ‘jeg ved ikke hvor længe jeg kan låne det her værelse’, en sidder i sommerhus og sådan er vi næsten alle i lidt nye omgivelser. Derudover er det selvfølgelig hårdt for er projekt at projektgruppen der sjældent ser hinanden og derfor hurtigt havner i at “cooperate” i stedet for at “collaborate” mister et af deres fysiske møder og så er processen mellem møderne også blevet vanskeliggjort af at 1) lave pilot-klasseundervisning med børn og unge der ikke må mødes og 2) at det der med at arbejde hjemme når man også skal tage sig af børnene… Ja, det er jo i det hele taget lidt til at græde og/eller grine af.

Spotlighters

SPOTLIGHTERS er et EU-finansieret projekt, der skal hjælpe lærere og studerende med at tackle stress- og stressrelaterede problemer, bl.a. ved at udvikle værktøjer og undervisningsmateriale. Alle resultater og alt materiale er åbne uddannelsesressourcer til brug uden begrænsninger. Partnerne bag er University of Helsinki, Metropolia UAS, University of Western Macedonia, Universidad Pompeu Fabra, Autonomous University of Barcelona, Advancis, Boon og LOOP.bz OBS: Indhold og holdninger i denne blog er skribentens egne.

Forskning forbinder små børns skærmtid med adfærds- og opmærksomhedsproblemer. Børn, der tilbragte mere af deres dag foran skærme var mere end syv gange mere tilbøjelige for at opfylde kriterierne for ADHD, men uden aggression.

https://globalnews.ca/news/5179442/study-preschool-screen-time-behavioural-issues/

Heldigvis handler Spotlighters projektet om stress og selvom vi ikke rigtig kan undervise elever eller lærere i det pt, så kan vi da i det mindste bruge metoderne selv og det er jo dejligt. I dag på vores møde gjorde vi et par af øvelserne sammen og siden vores møder er med video og bliver optaget så er der snart en video på vej så I andre også kan drage nytte af det selvom I sidder foran en skærm enten derhjemme gemt væk på et værelse, i køkkenet eller hvor I nu kan finde ro eller hvis I sidder på en bænk på legepladsen eller med barnevognen (for hvor stressende er det lige når ens mor/babysitter går i frivillig isolation).