Spotlighters

Blog

Undervisning i stresshåndtering

Kan du identificere din stressrespons og ved hvordan du handler hensigtsmæssigt på den? Det gad jeg godt have lært i skolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I mit første blogindlæg introducerede jeg meget kort SPOTLIGHTERS som er et tværnationalt og tværfagligt samarbejde der fokuserer på hvordan man kan lære at håndtere stress.

Spotlighters

SPOTLIGHTERS er et EU-finansieret projekt, der skal hjælpe lærere og studerende med at tackle stress- og stressrelaterede problemer, bl.a. ved at udvikle værktøjer og undervisningsmateriale. Alle resultater og alt materiale er åbne uddannelsesressourcer til brug uden begrænsninger. Partnerne bag er University of Helsinki, Metropolia UAS, University of Western Macedonia, Universidad Pompeu Fabra, Autonomous University of Barcelona, Advancis, Boon og LOOP.bz OBS: Indhold og holdninger i denne blog er skribentens egne.

Projektet har allerede haft success med at undervise elever i Spanien. Målet er, gennem et sæt af tre lektioner, at forklare begrebet stress, introducere hvordan hjernen kontrollerer denne respons, og at give eleverne specifikke aktiviteter der kan hjælpe dem med at identificere deres stressrespons og hvordan de kan kontrollere den.

  • Velfungerende hjernesystemer, der reagerer på stress er afgørende for en sund udvikling … Kapaciteten til at reagere på både psykologiske og fysiske trusler er indbygget i specifikke hjernekredsløb, hvis udvikling er påvirket af flere oplevelser, der begynder tidligt i livet. Men ligesom immunsystemet, kan dårligt kontrolleret respons på stress være skadeligt for sundhed og velvære, hvis systemet aktiveres for ofte eller alt for længe. Developingchild.Harvard.Edu

Nu i Danmark

Vi har på baggrund af den feedback vi har modtaget fra elever og lærere justeret forløbet og hen over sommeren har vi arbejdet med at fitte undervisningsmaterialet til en dansk kontext. I løbet af efteråret underviser vi en klasse på HUC - 10. klassesskolen i Hillerød og det varer ikke længe før vi er klar til flere samarbejdspartnere hvis nogen er interesserede i at undervise deres elever i hvordan de kan håndtere stress i hverdagen.

Som startskud på SPOTLIGHTERS i Danmark holder vi et eftermiddags-symposium den 24. oktober, fra 15:00 til 18:00 på HUC - 10. Klassesskolen, Hillerød, Danmark. Symposiet er gratis og henvender sig til primært til lærere og andre professionelle der arbejder med børn og unge i uddannelsessystemet.

Oplæggene på symposiet har fokus på hvad vi kan lære fra neurovidenskab der kan hjælpe os med at håndtere stress, og hvordan vi kan integrere neurovidenskabeligt tilpasset læringsdesign i dagligdagen som lærer.

For mere information om symposium eller for tilmelding gå til http://www.spotlighters.eu/symposiums.html Du kan også downloade programmet og en flyer nederst på siden