Tirsdagstanker
Blog
En grøn fremtid afhænger af en grøn folkeskole
Folkeskolen skal forberede eleverne til medansvar. Men forbereder vi eleverne til at indgå i - og bidrage til - den grønne udvikling?
Som lærerstuderende uddannes jeg til at indgå i folkeskolen. Hvilket egentlig er meget smart. Dog er der et par faldgrupper i læreruddannelsen, som gør, at jeg bekymrer mig om folkeskolens udvikling.
Ikke fordi, der er en finger at sætte på de lærerstuderendes evne til at uddanne, men fordi der er en hel hånd at sætte på de studerendes viden om – og kompetencer til – at danne. At læreruddannelsen mangler dannelse har jeg (i øvrigt) skrevet et debatindlæg om, som du kan finde her. Og ja, det var for at nævne dét, at jeg ikke sprang ud i grøn dannelse direkte.
Jeg er aktiv i Teachers For Future. En organisation bestående af lærere og lærerstuderende der ønsker en grøn folkeskole. I TFF arbejder jeg i øjeblikket – og sandsynligvis det næste lange stykke tid – med udarbejdelsen af eksempler på undervisningsforløb, som både fokuserer på at opfylde de enkelte fags Fælles Mål samt at bidrage til elevens klimakendskab - der er grundlaget for elevens grønne dannelse.
For at vores samfund kan blive grønnere, så skal vi sikre os, at vi (når den tid kommer) efterlader planeten til en generation, der er i stand til at fortsætte klimakampen. Det er naivt at tro, at vi kan løse klimakrisen. Det kan vi ikke. Så det mindste vi kan gøre, er at sikre, at det kan lykkes – ikke for den næste generation – men forhåbentlig for den næste igen.
Jeg er lærerstuderende fordi jeg tror på folkeskolen, der lærer eleverne om respekt for deres medmennesker. Men jeg er aktiv i Teachers For Future fordi jeg tror på en grøn folkeskole, der også lærer eleverne om respekt for naturen.
Hvad tror du på?
// T.