Tirsdagstanker
Blog
En lærerstuderende og dennes fiktive elever
Som lærerstuderende har jeg min daglige gang i det faglige indhold. Men hvem er de elever, som jeg skal formidle til? Os, der ikke har stor praktisk erfaring i at undervise på flere klassetrin, må udvikle vores opgaver med en fiktiv klasse for øje.
Da jeg i sidste måned udkom på Politikens Skoleliv (der nu går under navnet Skolemonitor) var det med det budskab at der er brug for mere praktik på læreruddannelsen.
Et debatindlæg, som man i øvrigt kan læse her.
Nu hvor jeg er tilbage på skolebænken kan jeg kun bekræfte mine tanker fra sommerferien. Jeg tæller ned til det kommende forår, hvor jeg (forhåbentlig) skal i praktik igen. For jeg mangler kontakten med elever og jeg mangler rollen som lærer.
Som jeg skrev i mit sidste blogindlæg (som kan findes her), så er udarbejdelsen af undervisningsforløb noget af det, som jeg ofte sidder med. Både i form af studierelaterede opgaver, men også i kraft af mit engagement i Teachers For Future.
Derfor er det essentielt for mit arbejde, at jeg kan sætte mig ind i undervisningen og det allerede eksisterende læringsmiljø i en given klasse. Derfor er dette indlæg direkte ment som en opfordring til dig, der er skolelærer og læser med.
Jeg vil gerne bede dig om, at overveje hvad du ville mene kendetegner de enkelte klassetrin. Hvad er der specielt ved en 7., 8. eller 9. klasse, og hvilke egenskaber er de mest fremtrædende hos eleverne på de nævnte klassetrin? Hvad kan du fortælle mig om eleverne, som Fælles Mål ikke kan?
Mit spørgsmål er enkelt: Hvem er eleverne?