Blog

Bedre læring, næring, trivsel og dannelse gennem skolemadordninger

Tips til skoleledelsen om madordninger

Publiceret Senest opdateret

Det dufter og summer...

Det dufter - det summer af liv og glæde, når man går gennem skolen og nærmer sig LOMAkøkkenet. ‘Hvem skal snitte grøntsagerne til salaten?’. ‘Hvem skal lave brødet?’. ’Vi skal også have nogen til at stege falaflerne på den store pande - hvem har lyst til det?’
Køkkenlederen inddrager de 14 elever, der har denne uges køkkentjans - også i den praktiske opgavefordeling fra dagens start..

Lav en madordning på jeres skole og styrk på én gang læring, sundhed, trivsel og dannelse

Det positive potentiale i at etablere en madordning og koble den til alle skolens centrale opgaver er for godt til at gå glip af i en tid, hvor vi konstant ser på, hvordan vi kan nå flere mål på én gang. Jeg har for nylig skrevet en artikel for at give andre skoleledere mod på og konkrete tips til, hvordan man kan lave skolemadordninger, der er fuldt integreret med folkeskolens kerneopgave: at fremme elevernes læring, trivsel og dannelse.

Brug vores erfaringer - gør jeres egne - og del videre...

Jeg har gennem de sidste godt 10 år interesseret mig for skolemad i Danmark, og jeg er stolt af det arbejde, som den skole, jeg var leder på fra 2011-2022 har nået. Det drejer sig om Nymarkskolen i Svendborg, hvor vi siden 2013 har haft en ordning, der betyder, at alle elever og medarbejdere hver dag har mulighed for at spise et sundt frokostmåltid, som er produceret på skolen.

Vi har sammen med dygtige folk fra UCL udviklet ‘LOMA-lokal Mad’, som er en ramme for en helhedsorienteret madordning, der giver så meget mere til eleverne end muligheden for et sundt frokostmåltid. Det er centralt for os, at alt hvad vi prioriterer tid og penge til på skolen skal kunne henføres til vores kerneopgave.

Med LOMA får eleverne - ud over maden - tilkoblet faglig læring om sundhed, bæredygtighed og andre vigtige faglige emner om alt fra naturens kredsløb og produktionsformer til etik, kultur og traditioner i de undervisningsforløb, deres lærerteam planlægger.

Hvordan kommer man i gang på sin egen skole?
Der er ingen forskel på, hvordan man etablerer en (LOMA)-madordning på sin skole, og hvordan man iværksætter al anden pædagogisk udvikling og forandring. Det er skoleledelsen, der bærer det vigtige ansvar for hele processen.

Er du interesseret i at vide mere, så læs hele min artikel her:

https://esdhweb.ucl.dk/D22-2141508.pdf?_ga=2.117030854.1317761732.1673442121-45878961.1673442121

På denne hjemmeside fra et fællesnordisk samarbejde om skolemad (Learnfood) finder du endnu mere viden til forskellige faggrupper:

https://www.ucl.dk/learnfood/information-og-undervisning