Blog

Loma Event markerer Loma-implementering i Aalborg

Onsdag d. 3.maj afholdt Filstedvejens Skole i Aalborg Loma Event, hvor skolen fik bevis for sin deltagelse i Loma projektet. En dag, der - ud over fejringen - også skulle bringe de forskellige samarbejdsparter i kontakt med hinanden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pilotforløb som prøveklud for LOMA

Siden februar 2015 har skolen arbejdet med pilotforløb fordelt på alle skolens faser: Sidste år på 1. og 6. årgang og i dette skoleår 1.-2. årgang og 8. årgang.  Igennem pilotforløbene er eleverne blevet inddraget i alle madproduktionens processer (lige fra dyrkning af råvare til køkkenhygiejne og oprydning), de har tilegne sig faglig viden med udgangspunkt i deres praktiske oplevelser. Derudover har eleverne oplevet et fællesskab, der rækker ud på tværs af årgangene - et fællesskab, der i år blev udvidet i samarbejdet mellem 1. og 2. årgang. Potentialet er stort, og effekterne af projektet lader sig mærke bl.a. i forældrenes tilbagemeldinger, der kan berette om børn, der fortsat omtaler Loma selv lang tid efter afvikling.

Specielt kan fremhæves den oplevelse vores elever i indskolingen har fået med sig og som smitter af hjemme. Desuden er projektet grundigt beskrevet i den følgeforskning som projektleder Dorte Ruge står i spidsen for.

Loma - Lokal Mad

Tilføj beskrivelse

Et stærkt samarbejde med de lokale økologiske producenter

I løbet af de to år Filstedvejens Skole har været en del af Loma er der skabt kontakter til bl.a. Egholm Folkefarm, Bremerholm Økologi ved Gistrup (ægproduktion), Zenas-Pedersholdt (økologisk jordbrug i Dybvad), Brunholm Gårdbutik ved Suldrup og Lille Østergaard Økologi ved Brønderslev, hvor skolens indskoling har været på besøg. Mettes Økologi ved Jerslev har i Loma projektugerne leveret forsyninger af økologisk frugt og grønt.

Miljø- og energiforvaltningen, har været vigtige samarbejdspartnere for skolen i koordineringen af samarbejdet med de økologiske producenter.

Netop samarbejdet med de lokale producenter betyder, at eleverne får nogle unikke indblik i råvarerproduktion, hvilket er med til at sikre en større autencitet i undervisningen både ude hos producenterne og inde på skolen. I denne proces har skolen samtidig oplevet store fordele ved lærer/pædagogsamarbejdet. Medarbejderne har haft mulighed for at bidrage via egne fagkompetencer, så der fokuseres på det hele barn.

Skolen har spredt det gode budskab bl.a. via deltagelse i Aalborg Bæredygtighedsfestival, der er en festival afholdt af og for hele Aalborg samt ved interne arrangementer skolerne i kommunen imellem.

Implementering og inspiration

Fejringen af Loma på Filstedvejens Skole var først og fremmest et ønske om at fremvise vores nye faciliteter, der ved hjælp af midler fra Nordea Fonden, der har betalt syv sammenklappelige borde-bænkesæt, en industridampovn og en røremaskine til vores skolebod samt midler fra Aalborg kommunes skolemadspulje til renovering af køkkenet, så den trange plads nu kan rumme enkelte elev arbejdspladser i forbindelse med Loma. Denne del skal dog først nu afprøves - det kommende halve år skal give erfaringer i den retning. Loma har desuden medvirket til projekt strik din egen karklud! - et projekt vores Køkkenleder har sat i værk efter inspiration fra Strandgårdsskolen i Ishøj. Her strikker eleverne/familien en karklud til boden, så vi undgår brug af købte klude, der indeholder små plastikpartikler, der skylles ud i miljøet. Eleverne kan bede om at få udleveret garn i boden, og når den strikkede karklud afleveres, så modtager eleven et måltid mad som betaling.

Loma er med til at forandre en stærk kultur

At arbejde med Loma betyder, at rigtig mange arbejdsgange og måder at strukturerer undervisning på skal nytænkes. Nye måder, der gør elevens skoledag langt mere dynamisk, betyder udfordring af traditionel fagtænkning samt et større koordineringsarbejde bl.a. lærere og pædagoger imellem og sætter nye standarder. Dette kræver uforholdsvis meget tid af det pædagogiske personale. En tid som er meget svær at finde, når man skal prioritere de mange opgaver der udgør en almindelig skoledag. I projektperioden har vi nydt godt af Nordea Fondens store bidrag til finansiering af uddannelse af de teams, der har arbejdet med pilotugerne. Dette har sikret, at medarbejderne har fået den viden der er nødvendig for at forstå og arbejde efter Loma tanken. Samtidig har både Dorte Ruge og Rikke Thrane bistået vores teams med stor støtte og viden i både planlægning, udførelse og evaluering af ugerne.

Loma handler først og fremmest om vores børn/elever - det handler om involvering og om at de via praktisk indsigt får mulighed for at lære på nye måder i en tværfaglig kontekst, hvor firkantede skemaer med “fagfag” bliver erstattet af fleksible læringsmiljøer. Mad som ramme betyder, at vi kan sætte fokus på sund, varieret kost og ovenikøbet gøre målstyret undervisning endnu mere kvalificeret og lade fællesskabet være en tryg ramme for læring.

På Filstedvejens Skole kan Loma projektet beskrives med følgende sætninger:

Loma giver fællesskab

Loma skal bringe lokalsamfundet tættere på

Loma skal med hjem

Loma skal skabe rum for læring