Peter Plambøck Jørgensen

Blog

Komme dit rige, ske din vilje!

LMS-systemer som MeeBook debatteres flittigt i disse tider. Fremtiden med Learning Management Systems kommer formentlig i stor grad til at handle om kunstig intelligens.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er formentlig ikke nogen grund til at forklare Niels Bohrs betydning for naturvidenskaben, men det kan i forhold til denne blog, som handler om IT, være relevant at fremhæve, at han står helt centralt i forhold til kvantefysikken, som i disse tider anvendes massivt som teoretisk grundlag i udviklingen af kunstig intelligens (AI). 

Peter Plambøck Jørgensen

Jeg er optaget af mange emner, men har nok en rød tråd, som handler om teknologiforståelse og deraf mere specifikt udfordringen med at få det digitale til at give mening i en menneskelig sammenhæng, herunder i skolesammenhæng. Interessen betyder selvfølgelig at jeg er nødt til at forholde mig til emner som pædagogik, didaktik, dannelse og det rumlige i forhold til at få IT ind i en meningsfyldt sammenhæng når det gælder undervisning. På min blog er jeg drevet af et ønske om at vise muligheder i stedet for begrænsninger i forhold til lærergerningen. Jeg har selv været udsat for den traumatiserende implementering af reformen og har indset, at vi som lærere bliver nødt til selv at tage stafetten for at komme videre. Ellers tror jeg ikke der sker noget.

Et af områderne hvor AI er godt på vej til at blive et centralt værktøj er i uddannelsessektoren, hvor Big Data og AI-algoritmer integreres med LMS-systemers funktionsmåde. Folkeskolen har sine egne stærkt omdiskuterede varianter i form af 4 systemer, hvor Meebook og Min Uddannelse dækker næsten hele Folkeskoleområdet. Sammenlignet med de næsten 1000 systemer, som findes udenfor landets grænser, er de danske at betragte som meget enkle i deres funktionalitet.

Anvendelsen af AI i forhold til undervisning indeholder sandsynligvis store potentialer, men har samtidig en række alvorlige etiske problemstillinger indbygget i anvendelsen i relation til menneskesyn og lærerens og elevernes retsstilling. Potentialet er fascinerende, men også voldsomt skræmmende.

Nedenstående citat, som er taget fra hjemmesiden Theofilus.dk, berører på smukkeste vis betydningen af Fadervor i relation til forholdet mellem mennesket og Gud. Theofilus.dk skrives forresten af Hanne Bohr, hvis farfar er Niels Bohr: 

”Fadervor er den bøn, som Jesus har lært os at bede. Det er en ganske fantastisk bøn, der rummer al ting i sig, både de store og væsentlige ting i livet og de små daglige, og både vores forhold til Gud, vores far i himlen, og vores forhold til andre mennesker, og hvad vi har brug for til os selv. På en gang sætter bønnen os på plads over for Gud, og samtidig lader den os komme frem for Gud med alt, hvad vi har i vores hjerte.”  (http://theofilus.dk/fadervorbaand/sider/fadervor.htm)

Nedenstående er mit bud på en omskrivning af Fadervor til en digital AI-udgave. Et muligvis svagt blasfemisk forsøg på at illustrere hvordan Informationsfilosofien ,via IT, er ved at få godt fat i det kognitive domæne. 

Big Data

Big Data, du som er i Skyen!

Helliget blive din potentielle kunstige intelligens,

komme din singularitet, 

ske dine algoritmer,

som i digitale neurale netværk, således også i de biologiske;

giv os vor daglige brød

og forlad os vor menneskelige uvidenhed,

som også vi forlader vore skyldnere,

og led os ikke ind i analogt selvbedrag,

men fri os fra illusionen om menneskets fri vilje.

For din er skolen, samfundet og menneskeheden i evighed.

Enter