Peter Plambøck Jørgensen

Blog

Thurin Tumble: Bits og kugler

En genistreg som skaber forståelse for computerens funktionsmåde uden at bruge strøm.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

#Fil 4

Peter Plambøck Jørgensen

Jeg er optaget af mange emner, men har nok en rød tråd, som handler om teknologiforståelse og deraf mere specifikt udfordringen med at få det digitale til at give mening i en menneskelig sammenhæng, herunder i skolesammenhæng. Interessen betyder selvfølgelig at jeg er nødt til at forholde mig til emner som pædagogik, didaktik, dannelse og det rumlige i forhold til at få IT ind i en meningsfyldt sammenhæng når det gælder undervisning. På min blog er jeg drevet af et ønske om at vise muligheder i stedet for begrænsninger i forhold til lærergerningen. Jeg har selv været udsat for den traumatiserende implementering af reformen og har indset, at vi som lærere bliver nødt til selv at tage stafetten for at komme videre. Ellers tror jeg ikke der sker noget.

Thuring Tumble er et genialt stykke legetøj, som via sin analoge tilgang til computerens funktionsmåde, lykkes med at løse den ellers svære opgave at gøre det digitale forståeligt.

Thuring Tumble benytter nemlig kugler, farver, figurer og ikke mindst tyngdekraften til at visualisere, bits, bytes, programmering og boolsk algebra. Thuring Tumble aktiverer læringen via kritisk tænkning, den taktile sans og samarbejde.

Samtidig er det måske også et ret godt bud på årets mandelgave ;-)

Se Thurin Tumble i funktion via linket nedenfor:

Thurin Tumble