Peter Plambøck Jørgensen

Blog

Spejling af Edvard Munch´s maleri "Pubertet"

Et lille indlæg som handler om hvordan lidt simpel digtial billedredigering fejede benene væk under en måbende dansklærer i sommers.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til dansk mundlig eksamen i sommers præsenterede en af mine elever en redigeret udgave af Edvard Munk´s maleri "Pubertet". Det er en klassiker jeg som dansklærer har mødt mange gange, når elever perspektiverer til fordybelsesområdet "Fra barn til voksen". 

Peter Plambøck Jørgensen

Jeg er optaget af mange emner, men har nok en rød tråd, som handler om teknologiforståelse og deraf mere specifikt udfordringen med at få det digitale til at give mening i en menneskelig sammenhæng, herunder i skolesammenhæng. Interessen betyder selvfølgelig at jeg er nødt til at forholde mig til emner som pædagogik, didaktik, dannelse og det rumlige i forhold til at få IT ind i en meningsfyldt sammenhæng når det gælder undervisning. På min blog er jeg drevet af et ønske om at vise muligheder i stedet for begrænsninger i forhold til lærergerningen. Jeg har selv været udsat for den traumatiserende implementering af reformen og har indset, at vi som lærere bliver nødt til selv at tage stafetten for at komme videre. Ellers tror jeg ikke der sker noget.

Han havde valgt Natasja Rohne´s novelle "Den anden pige", som handler om en pige, der har det svært med de ændringer, hun fornemmer i forhold til sin spirrende seksualitet. Selve analysen og fortolkningen var rigtig god, men perspektiveringen var den del af fremlæggelsen, som tog kegler.

Først det oprindelige maleri:

Derefter spejlingen:

Til sidst sammensmeltningen:

Jeg kan afslutningsvist tilføje, at jeg brugte en del tid på at finde lignende eksempler på internettet uden resultat. Karakteren som blev givet, var naturligvis i den øverste del af skalaen.