Peter Plambøck Jørgensen

Blog

Har I spillet Minecraft med jeres børn i dag?

Det etiske aspekt i forhold til digital dannelse er primært en forældreopgave, men skolen har også en afgørende rolle.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er udskolingslærer, og har derfor ikke fornøjelsen af at undervise de yngste elever og kommunikere med deres forældre, når de starter på rejsen gennem uddannelsessystemet. 

Peter Plambøck Jørgensen

Jeg er optaget af mange emner, men har nok en rød tråd, som handler om teknologiforståelse og deraf mere specifikt udfordringen med at få det digitale til at give mening i en menneskelig sammenhæng, herunder i skolesammenhæng. Interessen betyder selvfølgelig at jeg er nødt til at forholde mig til emner som pædagogik, didaktik, dannelse og det rumlige i forhold til at få IT ind i en meningsfyldt sammenhæng når det gælder undervisning. På min blog er jeg drevet af et ønske om at vise muligheder i stedet for begrænsninger i forhold til lærergerningen. Jeg har selv været udsat for den traumatiserende implementering af reformen og har indset, at vi som lærere bliver nødt til selv at tage stafetten for at komme videre. Ellers tror jeg ikke der sker noget.

Alligevel har jeg et ønske, der går på at klasselærerne i 0. klasse stiller forældrene spørgsmålet, som er overskriften på dette indlæg til det første forældremøde.

Svaret vil sandsynligvis overvejende være et klart nej, idet børns begejstring for digital underholdning generelt ikke er noget, man deltager for meget i som forældre.

Man sætter højest tidsmæssige rammer for hvor længe ungerne må være på mobiltelefon, PS4 og iPad. Samtidig tror jeg, at de fleste forældre i deres stille sind værdsætter den ro, som opstår når ungerne er optaget af digitale sysler. Så kan vasketøjet ordnes, og måske bliver der endda tid til kaffe og voksentid uden alt for mange afbrydelser.

Jeg er dog overbevist om, at forældrene i langt højere grad bør tage kaffen og vasketøjet med ind på børneværelset, så de kan være en aktiv del af podernes digitale aktiviteter. 

En anerkendende og nysgerrig tilgang til barnets digitale aktiviteter skaber nemlig en følelse af fællesskab og tryghed hos barnet i forhold til det digitale, som efterfølgende kan have afgørende betydning for forældres og læreres mulighed for at imødegå uønskede fænomener såsom digital mobning, selvskadende adfærd og grænseoverskridende seksuelle aktiviteter på sociale medier.

Hvis forældrene fra starten af børnenes digitale liv opleves som medspillere i forhold til det digitale, er der en større chance for, at barnet tør dele sine bekymringer, hvis det oplever problemer på nettet i forhold til sig selv eller kammeraterne.

Det er primært forældrenes opgave at skabe, udvikle og vedligeholde etiske aspekter ved deres børns digitale dannelse, men det kræver samtidig, at man fra skolens side klart og tydeligt gennem hele skoleforløbet italesætter behovet for en positiv og deltagende holdning hos forældrene i relation til børnenes digitale færden.

Herved er der måske også en chance for at udskolingslærere i mindre grad møder børn, som er kommet så meget ud af balance, at de ikke kan nå at rette op skaderne, før eleverne skal videre i uddannelsessystemet.