Peter Plambøck Jørgensen

Blog

Den bagedyst 2019: Når der går kage og molekylærgastronomi i det prosaiske skolekøkken til afgangsprøven i dansk.

Fiktionens frirum og sagprosaens spændetrøje

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der tegner sig i disse år et tydeligt billede af et skift i holdningen til hvad dansk skriftlighed skal anvendes til. Mantraet hos opgavestillerne til de skriftlige afgangsprøver synes at være at fiktionen er død og sagprosaen, er det saliggørende, når man skal udtrykke sig skriftligt.

Peter Plambøck Jørgensen

Jeg er optaget af mange emner, men har nok en rød tråd, som handler om teknologiforståelse og deraf mere specifikt udfordringen med at få det digitale til at give mening i en menneskelig sammenhæng, herunder i skolesammenhæng. Interessen betyder selvfølgelig at jeg er nødt til at forholde mig til emner som pædagogik, didaktik, dannelse og det rumlige i forhold til at få IT ind i en meningsfyldt sammenhæng når det gælder undervisning. På min blog er jeg drevet af et ønske om at vise muligheder i stedet for begrænsninger i forhold til lærergerningen. Jeg har selv været udsat for den traumatiserende implementering af reformen og har indset, at vi som lærere bliver nødt til selv at tage stafetten for at komme videre. Ellers tror jeg ikke der sker noget.

Det er med andre ord genrer som klumme, kommentar, essay og debatindlæg, reportage, feature, kronik og anmeldelse, som udgør kernen i skriftligheden til afgangsprøverne. Novellen har godt nok igen i år været en mulighed, men ikke på egne præmisser, da fiktionsskrivningen skulle afsluttes med et genremæssigt benspænd i form af et følgebrev. Umiddelbart en spøjs nærmest molekylærgastronomisk genrekombination, som for eleven må virke forvirrende i forhold til fokus i opgaveudførelsen.

Som det formentlig fremgår af ovenstående, er  antallet af genrer stort, men samtidig så nært beslægtede at eleverne ikke overraskende har svært ved at adskille dem i prøvesituationen.

Metaforisk set skal eleverne kunne sammensætte sproglige lagkager, så det tydeligt fremgår at de har forstået genren der skrives i. En klump brombær med glasur er naturligvis svær at presse ind i genren frugtlagkage, medens mangel på marcipan gør målsætningen med at skabe en Othellolagkage til et besværligt projekt. Derfor er komposition og afvejningen af ingredienser altafgørende, medens smagen i sig selv må leve en mere tilbagetrukket tilværelse i skolekøkkenet.

Begrundelserne for novellens manglende relevans handler ofte om det meningsløse i at beskæftige sig med en genre, som kun giver beskæftigelse til filminstruktører, musikere og forfattere. Det er formentlig rigtigt at man ikke kan sikre fuld beskæftigelse i fremtiden ved at uddanne vores børn til kunstnere, men  argumentationen tager ikke stilling til fiktionens vigtige betydning i andre sammenhænge. 

For det første skaber det skriftlige arbejde med novellen i høj grad en forståelse hos eleverne af en genretype, der dominerer vores samfunds kulturproduktion og vores medieforbrug. Et fravalg af genren til den skriftlige afgangsprøve kan naturligvis ikke alene ødelægge elevernes forståelse af deres medieforbrug, men der ligger et kedeligt symbolsk signal i ikke at have fiktionen med på holdet, når det virkelig gælder. 

For det andet skaber fiktionen større frihedsgrader i tekstproduktionen end sagprosaen, idet man ud fra et eksistentielt perspektiv i højere grad er bundet af forhold udenfor sin egen væren i sagprosa. Fiktionen skaber simpelthen større mulighed for at udtrykke sine egne subjektive oplevelser af den virkelighed, som omgiver en. 

Sidstnævnte er måske specielt vigtigt i en tid hvor det relationelle hele tiden er i spil i forhold til sociale medier og det allestedsværende præstationssamfund. Arbejdet med fiktionen kunne her være et personligt sprogligt frirum, hvor eleverne i mindre grad var låst af en kontekstuel spændetrøje.

Igen i år står censorerne klar med kagegaflerne og skal vurdere årets produktion af lagkager. Vurderingskriterierne er fastlagt, og som elev og lærer, bør man i den grad indse, at man kommer længst med bare at følge opskriften, selvom smagen udebliver og derfor gør alle elevernes kreationer ens og kaloriefattige. 

Velbekomme