Peter Plambøck Jørgensen
Blog
Teknologiforståelse i Folkeskolens obligatoriske undervisning
En vigtigt tiltag, som i sidste ende kan sikre vores demokratiske velfærdsstats fortsatte eksistens.
Med udgangspunkt i den historiske udvikling fra industrialiseringen og frem til nu, kan man argumentere for at demokratiske samfund opnår en stor grad af stabilitet, hvis der fokuseres på en løbende, relevant og tilstrækkelig opdatering af borgernes viden i forhold til den teknologiske udvikling.
Skolen har i den sammenhæng haft en afgørende rolle på to måder. For det første har den uddannet eleverne, så de kunne indgå produktivt i det økonomiske kredsløb i erkendelse af værdiproduktionen, som en forudsætning for demokratiseringsprocesser. For det andet har den samtidig varetaget den demokratiske dannelse, så eleverne kunne deltage i den politiske proces med henblik på informerede beslutninger til gavn for fælleskabet som helhed.
Derfor er det også utroligt vigtigt og meget positivt, at der nu igangsættes initiativer, som skal udvikle teknologiforståelsen i skolen. Lad os få arbejdshandskerne på og komme i gang.