Anne Hammer

Blog

Gør valgfagsprøverne frivillige

Prøverne i valgfag lurer lige om hjørnet, men eleverne er gået glip af alt for meget undervisning de seneste to år.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aula er rødglødende, for coronaen er i sandhed nået til Jylland. Hver dag tikker der utallige beskeder ind med både lærere og elever, der har fået et positivt testsvar. Det har store konsekvenser for valgfagene, hvor timerne enten skal dækkes af en vikar, hvis læreren er syg, eller gruppearbejdet igen skal gentænkes, fordi eleverne er hjemsendt med ondt i halsen. Samtidig har de elever, der nu går i 8. klasse været hjemsendt flere gange, og mange steder har de mistet, hvad der svarer til 40 procent af undervisningen i valgfagene.

I håndværk og design er det ikke en holdbar løsning at sende eleverne til en prøve i et fag, hvor de ikke har haft en reel mulighed for at tilegne sig hverken håndværksmæssige kompetencer eller færdigheder.

De skal med valgfaget gøre sig de allerførste erfaringer med at gå til prøve, og det skal meget gerne være en positiv oplevelse, som kan danne et trygt fundament for alle fremtidige prøver.

Derfor ville jeg ønske, at vi kunne bruge tiden i klasselokalet på at blive fortrolige med både vådfilt og metalsløjd, men i stedet fylder den prøveforberedende del alt for meget af den sparsomme tid.

Og med tanke på at håndværk og design ikke blot skal gøre eleverne fortrolige med symaskinen, bugthøvlen, bomuldsgarnet og dekupørsaven, men også lære dem at mestre både designprocesser og ideudvikling, så må vi bare indse, at tiden har været for knap.

Coronaen har givet os et meget dårligt udgangspunkt for forårets prøver, og det bør man tage konsekvensen af.

Gør prøverne i de praktisk/musiske valgfag frivillige, så vi kan bruge den sidste tid på det, der er mest meningsfuldt for børnene. At dygtiggøre sig i fagene. At få en oplevelse af at tilegne sig nye færdigheder og kompetencer. At få mulighed for at fordybe sig, finpudse teknikker, afprøve ideer, fejle og prøve igen.  

Anne Hammer

Jeg er uddannet fra Læreruddannelsen i Aarhus i 2014 og arbejder som folkeskolelærer i Silkeborg Kommune. Mit hjerte banker for en folkeskole, der skaber det gode børne- og lærerliv, og derfor blander jeg mig ofte i debatten. Jeg tror, at tillid til lærerne og deres professionelle dømmekraft er vejen til at sikre en meningsfuld hverdag ude i klasselokalerne.