Sarah Urgaard

Blog

De usynlige coronazoner genopstår d. 5/1

Det er ikke trygt, når skolerne åbner op for fysisk undervisning d. 5/1 2022. Det er at holde forældre for nar, hvis vi insisterer på, at det er sandt. Vi er mange lærere som gør alt for, at eleverne skal trives i de usynlige coronazoner, men forholdene, reglerne og de anderledes hverdage er ikke trygge.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg ved ikke, hvad der er værst. At Pernille påstår, at forældrene trygt kan sende deres børn i skole d. 5. januar, eller at Pernille lægger ansvaret for at løse alle corona restriktioner, over på den enkelte skole. 

Sarah Urgaard

Folkeskolen er en dynamisk størrelse, som de sidste mange år har udviklet sig på godt og på ondt. Jeg står midt i det hele, som ordinær underviser på mellemtrinnet, på en dansk folkeskole på Sydsjælland. Med andre ord, har jeg fødderne godt plantet i folkets skole. Jeg nåede lige at opleve folkeskolen inden reformen og lov409, så jeg nåede også lige at opleve "de gode gamle dage", som mange gamle lærere refererer til i dag. Jeg går egentlig ikke op i, hvad "de gode gamle dage" dækker over, jeg går mere op i, at der skal være flere gode dage i folkeskolen, end der er lige nu. Det er for hårdt at være lærer i den danske folkeskole, arbejdsforholdene er ikke holdbare på den lange bane, og jeg nægter at tage eleverne som gidsler i mine arbejdstidsforhandlinger. Men jeg nægter også at holde min mund om det der ikke virker.

Det er efterhånden svært at tro på, at alt bliver godt igen. Måske man skulle lave en langsigtet og holdbar plan, fremfor hele tiden at forstyrre og begynde forfra.

Jeg synes ikke, at der er noget trygt ved, at eleverne i pauserne skal deles op i usynlige zoner og lærerne skal gå og være det sure corona politi. Det er så dræbende for både børn og voksne. Eleverne var endelig ved at vende tilbage til 'skole-før-corona' tilstanden. Skolegang uden frygt, afstandskrav, håndsprit og zoner.

Når skolerne åbner for fysisk undervisning d.5. januar, så opfordrer de samtidig til, at medarbejdere og elever lader sig screeningsteste to gange ugentligt, men samtidig har de i flere kommuner fjernet den lokale mulighed på skolerne. Nu er det kun de ikke-vaccineret elever og lærere, der må blive testet lokalt. Selvom man ved, at de vaccineret også kan få corona og endda flere gange.

Mange klasselokaler er (stadig!) små og har (stadig?!) elendig udluftning. Selvom vinduerne åbnes flere gange om dagen, så kan eleverne jo ikke sidde i dødkolde lokaler, fordi der skal luftes ud hvert kvarter. Larmen fra gaden og gården forstyrrer og det er både koldt, ubehageligt og utrygt.

Rengøringen er stadig ringe så mange steder. Man løber tør for sæbe og papir til hænderne flere gange om dagen. Der går rigtig meget uv-tid med, at der skal vaskes hænder flere gange om dagen, udover de "normale" ture til vasken. 

Hvem er det man beskytter ved at åbne skolerne d. 5. januar?

Det er da ikke børnene. For de trives ikke i de usynlige coronaceller, som skolerne nu er tvunget til genoprettet. Så forældrene kan trygt arbejde hjemmefra eller tage på arbejde, hvor der er taget hensyn til ekstra rengøring og afstand mellem voksne, som ikke skal mindes om at vaske hænder jævnligt. Imens holdes deres børn i små usynlige rum, hvor de ikke må lege med deres typiske legekammerater eller stå for tæt på gangen. De SKAL i skole, selvom smittetallet i samfundet aldrig har været højere. Hvem er det vi beskytter ved at sende eleverne afsted lige nu??

Som om Corona smitter mindre på skolens gange, i køen til håndvasken eller på de fælles toiletter, end det gør ude i den friske luft, hvor de absolut ikke må lege sammen, med mindre de går i samme klasse.

Det er skørt, at Pernille kræver, at skolerne pludselig skal løse hendes corona-kabale. Hun lægger ud og andre skal rydde op efter hende. Den enkelte skole skal selv finde en løsning på, at klasser skal deles op og dermed kræver flere lærerkræfter. Og desuden er lærerne stadig den mest smittet faggruppe i landet. Men det er jo ligegyldigt, for Pernille mener at man har gjort "nok" for at skolerne kan være klar til fysisk undervisning d. 5. januar 2022.

I stedet burde man lægge en plan for fysisk undervisning, hvor eleverne møder ind til korte skoledage, med få lærere ind over hver klasse og med grundig rengøring mellem hvert hold. Der skal være lokal mulighed for test hver dag, for både elever og voksne, så vi sikrer os, at de der er på skolen ikke er smittet. Alle projekter og prestige opgaver sættes på hold, så vi kan koncentrere os om vores kerneopgaver, som er at undervise glade og trygge børn.

Børn skal ikke irettesættes og korrigeres fra 8.00-15.00 hver dag, for det er ikke trygt. Og under de forhold som Pernille mener er "nok", så er det IKKE trygt.

Godt nytår!