Sarah Urgaard

Blog

Vi er født klar! Eller....

I dag har mine kolleger og jeg for alvor haft travlt. Vi er blevet nød til at rykke matrikel, for at gøre plads til, at alle vores elever igen kan komme sikkert i skole, med alle retningslinjer i mente.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi knokler derud af, for at være klar til i morgen, for der skal vi tage imod elever på 4. årgang. 

Sarah Urgaard

Folkeskolen er en dynamisk størrelse, som de sidste mange år har udviklet sig på godt og på ondt. Jeg står midt i det hele, som ordinær underviser på mellemtrinnet, på en dansk folkeskole på Sydsjælland. Med andre ord, har jeg fødderne godt plantet i folkets skole. Jeg nåede lige at opleve folkeskolen inden reformen og lov409, så jeg nåede også lige at opleve "de gode gamle dage", som mange gamle lærere refererer til i dag. Jeg går egentlig ikke op i, hvad "de gode gamle dage" dækker over, jeg går mere op i, at der skal være flere gode dage i folkeskolen, end der er lige nu. Det er for hårdt at være lærer i den danske folkeskole, arbejdsforholdene er ikke holdbare på den lange bane, og jeg nægter at tage eleverne som gidsler i mine arbejdstidsforhandlinger. Men jeg nægter også at holde min mund om det der ikke virker.

Jeg ved godt, at nogen har meldt ud, at Næstved Kommune var klar, men men men... Måske havde opgaven forladt nogens bord, men for os på gulvet, var vi kun lige gået i gang. 

Tirsdag

Vi blev briefet af ledelsen omkring retningslinjer, vi udarbejdede nødskemaer, som skulle gælde indtil d. 10. maj, fordelte fag og ansvarsområder og vi pakkede de vigtigste materialer ned, for vi skulle flytte matrikel. 

Vores udskolingsklasser er pt hjemme og bliver stadig fjernundervist, derfor stod udskolingsmatriklen ledig og vi kunne få lov til at rykke ind, for at sørge for godt plads, når de tilbageværende klasserne skal deles i hold og grupper, og derfor kræver mere plads. 

Onsdag

I dag er dagen brugt på at finde rundt på den nye matrikel, printe skemaer, plakater, plancher, markere gulve med afstand, klargøre lokaler, inddele skolegården i legezoner, forberede indhold til torsdag og fredag, været i kontakt med forældre, finde på lege som ikke kræver fysisk kontakt, indsamle og klargøre materialer til vores midlertidige lokaler, lavet en guidet video, så børnene kan "se" skolen og hvor de skal hen, inden i morgen tidlig... og og og og og o....... 

Hvis du er nysgerrig på videoen, så kan den ses her

Torsdag

I morgen tager vi imod eleverne fra klokken 7.50, og så går den store omgang håndvask ellers i gang. 

Vi skal have vist dem rundt, introduceret dem for legezoner, nye regler og retningslinjer, og så skal vi selvfølgelig fejre dronningens fødselsdag.  Det markeres med bl.a. fællessang i skolegården, hvor alle står i lige rækker med god afstand og synger højt, værkstedsarbejde med dansk, matematik og praktisk/musiske aktiviteter. 

Fredag

For at være helt ærlig... Jeg tror jeg ved, hvad vi skal... men nu skal vi altså lige have børn og os selv, trygt og roligt igennem torsdagen.