Sarah Urgaard

Blog

Jeg taler i memes...

Jeg ved ikke, om jeg har fået en virus på hjernen, eller om jeg bare havde brug for at kunne give feedback på en kort, sjov og hurtig måde. Men nu kommunikerer jeg til mine elever gennem memes, i deres dagbøger.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg læser 23 dagbøge hver dag, og jeg synes faktisk det er ret fedt. 

Sarah Urgaard

Folkeskolen er en dynamisk størrelse, som de sidste mange år har udviklet sig på godt og på ondt. Jeg står midt i det hele, som ordinær underviser på mellemtrinnet, på en dansk folkeskole på Sydsjælland. Med andre ord, har jeg fødderne godt plantet i folkets skole. Jeg nåede lige at opleve folkeskolen inden reformen og lov409, så jeg nåede også lige at opleve "de gode gamle dage", som mange gamle lærere refererer til i dag. Jeg går egentlig ikke op i, hvad "de gode gamle dage" dækker over, jeg går mere op i, at der skal være flere gode dage i folkeskolen, end der er lige nu. Det er for hårdt at være lærer i den danske folkeskole, arbejdsforholdene er ikke holdbare på den lange bane, og jeg nægter at tage eleverne som gidsler i mine arbejdstidsforhandlinger. Men jeg nægter også at holde min mund om det der ikke virker.

Jeg får et lille indblik i, hvad mine elever foretager sig i disse corona-dage, hvad de snakker med deres familier om og hvad de får til aftensmad. Det virker måske lidt ligegyldigt, men det er en rig mulighed for, at jeg kan få et indblik i mine elever og bruge det i vores relation.

Hver dag skriver hver af mine elever, 5-6 linjer i deres individuelle Corona-dagbøger. De ligger i et fælles Googel drev. Jeg læser deres skriv og giver feedback på forskellige måder og med forskellige afsæt.

Hver gang de har skrevet, får de et lille fokuspunkt til næste gang, som de skal bringe med videre i de fremtidige dagsbogsindlæg. 

Det kan være alt fra store bogstaver efter punktum, flere tillægsord eller inspiraiton til indhold. FX skrev L i sin dagbog, at han havde set Aquaman med familien. Det avlede spørgsmålet: "Hvem er de yndings superhelt, og hvorfor?". Det skal han så bl.a. svare på i sit næste indlæg + finde et billede af superhelten. 

Jeg kommer også ind forbi dagbøger, hvor eleven ikke liiiige fik skrevet i går. Så efterlader jeg et lille spor, så de ved jeg har været der, og måtte gå skuffet der fra. For jeg vil jo så gerne læse deres daglige skriv. 

Min spor er lidt forskellige, I skal lige se nogen af dem!  Hvis I får lyst til at lave nogen selv, så kan jeg da lige linke til denne hjemmeside.