Sarah Urgaard

Blog

Fagfordelingen og kameler der skal sluges

For mange af os står vi lige nu midt i dét, der skal sætte rammerne for det næste år i vores arbejdsliv; fagfordelingen. Kamelerne står i kø, og nogle skal måske sluge flere end andre. Nogen elsker fagfordelingen, fordi der er mulighed for at forny sig selv, andre går ind til den med en knude i maven og bankende hjerte. Læs 6 råd til, hvordan du kommer positivt igennem en fagfordeling.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg husker tydeligt min første fagfordeling som ny fastansat lærer. Jeg sad som forstenet og kiggede måbende på nye kolleger der diskuterede højlydt, to græd og andre var helt rolige. Jeg havde aldrig oplevet noget lignende og jeg vendte mig om til min nye teamkolleger, og spurgte tøvende, om det der var normalt. Nu er jeg midt i min 7. fagfordeling, og hvert år er en unik oplevelse. Ikke to år har været ens og ikke to år har udfaldet været tilnærmelsesvis forudsigeligt. Hvert år, er jeg dog blevet lidt klogere. Nogle år er jeg gået fra fagfordelingen, helt høj over udsigten til et fedt skema efter sommerferien, andre gange har jeg haft en tung følelse af, at jeg havde trukket et af de korteste strå.

Sarah Urgaard

Folkeskolen er en dynamisk størrelse, som de sidste mange år har udviklet sig på godt og på ondt. Jeg står midt i det hele, som ordinær underviser på mellemtrinnet, på en dansk folkeskole på Sydsjælland. Med andre ord, har jeg fødderne godt plantet i folkets skole. Jeg nåede lige at opleve folkeskolen inden reformen og lov409, så jeg nåede også lige at opleve "de gode gamle dage", som mange gamle lærere refererer til i dag. Jeg går egentlig ikke op i, hvad "de gode gamle dage" dækker over, jeg går mere op i, at der skal være flere gode dage i folkeskolen, end der er lige nu. Det er for hårdt at være lærer i den danske folkeskole, arbejdsforholdene er ikke holdbare på den lange bane, og jeg nægter at tage eleverne som gidsler i mine arbejdstidsforhandlinger. Men jeg nægter også at holde min mund om det der ikke virker.

Fagfordelingen er afgørende for ens arbejdsglæde og trivsel det kommende skoleår. Balancekunsten er svær, for man skal både bidrage til at det store puslespil kan gå op, men man skal også kunne holde ud at komme på arbejde hver dag i et helt år.

Står du midt i din første fagfordeling, eller synes du bare aldrig, at du rigtig får opfyldt dine ønsker, så kan du måske bruge et eller flere af mine 6 råd.  

6 gode råd til en positiv fagfordeling

  1. Sørg for, at du byder ind på fag og opgaver som du har kompetence i og som du ved du vil lykkes med at løse. Det vil du trives bedst i.  
  2. Sørg for at inddrage din ledelse, hvis du føler at du står i en uholdbar situation med det nuværende udkast. Du skal være i skemaet et helt år, og det er nemmere at have indflydelse i starten af processen, end lige inde skemaerne sendes med børnene hjem.  
  3. Forvent og accepter på forhånd, at du vil have opgaver du er mindre glad for. Vi kan ikke alle sammen være 100% glade og tilfredse. Det er kun fair, hvis alle går lidt på kompromis og sluger en kamel eller to.  
  4. Udnyt den demokratiske proces, hvis du er på en skole, hvor du kan komme med ønsker til fag, opgaver og funktioner. Byd ind med det du er bedst til. På den måde, vil både du og dine kolleger, få mest udbytte af dine ressourcer og kompetencer.  
  5. Opsøg og indgå i dialog med dine kolleger og ledelsen, for at finde løsninger og kompromiser. Nogen af dine kolleger vil være bedre end dig eller meget optaget af at få de fag og opgaver, som de ønsker sig. Vær ikke bange for at lægge billet ind på det du gerne vil. En fagfordeling skal altid være helt åben, og forfordeling er ikke okay. Søg evt. råd hos din TR eller AMR, hvis du oplever andet.  
  6. Sørg for at gå positivt til fagfordelingen og bidrag til et tillidsfuldt og konstruktivt samarbejde omkring at få kabalen til at gå op.