Rikke og Hannes PLC-blog

Blog

Designstuderende i praktik som børn

Fire designstuderende fra Kolding Designskole fik til opgave at genfinde og styrke læselysten i 3. klasse

Offentliggjort Sidst opdateret

Camilo, Aditi, Marie og Linea, studerende fra Kolding Designskole fortæller om deres arbejde med børnene i projekt Læselyst og Læserum.

Rikke og Hannes PLC-blog

Vi er Hanne og Rikke, PLC koordinatorer på to helt forskellige folkeskoler i Kolding.Vores PLCer ser helt forskellige ud og bruges også helt forskelligt. Vores elevgrupper er helt forskellige, og til tider er vores tanker også helt forskellige. Men i samarbejdet med hinanden oplever vi en stor energi, en masse gode ideer der spirer, gode muligheder for sparring og herigennem kan vi udvikle vores PLC lokalt og dermed støtte op om elevernes læring og trivsel. Denne blog skal særligt følge vores læselyst projekt, men mon ikke der kommer til at handle om lidt andet undervejs...

Gennem vores tid med børnene har vores hovedtema for projektet været ‘child-centered’ (børne-centreret) design. Projektet tog udgangspunkt i børnene og deres liv for, at vi kunne få en bedre forståelse for, hvad som er relevant for at skabe ud fra deres perspektiv. For at kunne gøre netop dette skulle vi bruge en masse tid med børnene og forlade vores velkendte og trygge rolle som designere.

I samarbejde med Designskolen Kolding blev vi tildelt opgaven at styrke læselysten. Opgaven var åben for vores egen fortolkning af, hvordan vi kunne styrke børnenes læseoplevelse, så længe børnene og deres perspektiv var i centrum.

Vi besøgte Fynslundskolen og blev taget rigtig godt imod af børnene i 3.D.

Her brugte vi en teknik kaldet ‘Internship of a Child’ (i praktik som barn), hvor vi tog vores første skridt ind i livet som 10-årig. Vi var helt klart på udebane, men gennem flere lege og en masse interaktion med børnene, blev vi langt mere komfortable med situationen.

Alle vores følgende co-creation sessioner blev markeret med legesyge og kreativitet, og vi var forbløffede over børnenes energi og kreativitet, som gjorde det rigtig sjovt for os. Vi brugte disse co-creations sessioner til at gå på opdagelse i, hvad læsning virkelig har af betydning for børnene, og hvordan vi så kunne kombinere bøger med leg.

At gå med strømmen ledte os ofte til at blive jagtet gennem skolen, slået med puder i pudekamp og lege sjove lege på legepladsen.

Efter at have bearbejdet alle vores oplevelser fik vi indsigt i børnenes vaner og interesser. For eksempel, at deres glæde ved at læse ikke altid er selve læsningen. Det at give børn små bidder af en historie gør dem nysgerrige og skaber fælles interesse, og at fysiske aspekter af leg giver fordybelse.

Vi endte ud med at skabe et analogt kampspil som vækker nysgerrighed for bøgerne og deres karakterer. Ideen er, at man skal erobre bibliotekets trone ved hjælp af karaktererne fra bøgerne og deres kræfter ved at vinde objekter fra din modstander.

Meningen med spillet er at skabe en indre og underbevidst motivation for at læse, da vi har oplevet hvordan begejstring mellem børnene smitter. Der er også et overraskelses element tilstede ved at give en bid af en historie, og spillet taler også til interessen for de fysiske aspekter ved fysisk at kunne kæmpe mod hinanden.

Gennem forløbet fik vi ikke kun skabt nye venskaber, vi opnåede også en værdifuld forståelse for børn, som vi kan bruge i vores fremtidige projekter og co-creation sessioner med små såvel som store.