Blog

Den røde tråd

Elever som læseambassadører på Fynslund skole

Publiceret Senest opdateret

Kære læsere

Der har været stille på vores blog indtil videre i dette skoleår. Undersøgelsesfasen i projekt læselyst og læserum er slut og vi er nu videre til design og testfasen, som afsluttes senest januar 2023

Nu er vi klar med nye erfaringer i forhold til prototyperne, som er designet og afprøves pt på 10 forskellige skoler i Kolding Kommune i samarbejde med forfattere/kunstnere, børn, PLC-vejledere, bibliotekarer og formidlere og Vejle Bibliotek som følgebibliotek.

Rikke og Hannes PLC-blog

Vi er Hanne og Rikke, PLC koordinatorer på to helt forskellige folkeskoler i Kolding.Vores PLCer ser helt forskellige ud og bruges også helt forskelligt. Vores elevgrupper er helt forskellige, og til tider er vores tanker også helt forskellige. Men i samarbejdet med hinanden oplever vi en stor energi, en masse gode ideer der spirer, gode muligheder for sparring og herigennem kan vi udvikle vores PLC lokalt og dermed støtte op om elevernes læring og trivsel. Denne blog skal særligt følge vores læselyst projekt, men mon ikke der kommer til at handle om lidt andet undervejs...

Her på Fynslund Skole har vi lige siden sommerferien haft installationen “Den røde tråd” et kæmpe brætspil, som er udtænkt og lavet af “En hemmelig klub”. En kæmpestor, flot, rød lysekrone lavet af genbrugsmaterialer, der hænger ned fra loftet med røde bånd. Båndene fører ned til forskellige bøger og for enden af hvert bånd er der et kort med en besked eller opgave på. I en af bøgerne, som er udhulet ligger “kardinalen”, en meget flot, grøn sten med et silkebånd i. Finder man den, skal man beholde den i en uge uden at sige det til nogen og derefter aflevere den til bibliotekaren. Det giver point. Hver morgen var mange elever forbi biblioteket for at kigge efter kardinalen. Ja, der var sågar nogen børn, som kom meget tidligt i skole, fordi de brændende håbede at finde den i bogen. Installationen har et touch af magi, mystik og Harry Potter. Materialerne det hele er lavet i, er virkelig gennemførte, det hele er meget analogt, hvilket børn åbenbart godt kan lide.

De kunne også selv stemple de bøger de lånte ved at klistre en lille seddel bagi bogen og stemple med dags dato og navn. I kender det fra dengang ruder konge var knægt.

En anden kær opgave var at få lov til at stemple bøger med et "godkendt af" stempel. så kan andre se, hvem der har læst bogen, det gør også noget. Måske skal vi tilbage til det gamle system med helt lavpraktisk udlån. Stempel og kort.....

Når man har fuldført en opgave giver den point i et eller andet omfang som bibliotekaren styrer. Når man har opnået ti point får man en badge, hvilket betyder at man har fuldført brætspillet. Jeg udnævnte de elever, der opnåede ti point til læseambassadører, dvs. at alle kan spørge dem til råds om bøger, både hvor de står og om de er gode osv. At være læseambassadør er sejt.

Eleverne har løbende evalueret på installationen, så nu venter vi spændt på den sidste fase af projektet, hvor forskere ved SDU laver den endelige evaluering, og projektets resultater og erfaringer formidles i et katalog.

Evalueringsmetoderne er virkelig godt udtænkt at forskere fra SDU, det vil vi fortælle mere om næste gang.