Rikke og Hannes PLC-blog
Blog
Prototyper og bobler
Præsentation af prototyper på Kolding Bibliotek
Vores sidste blog indlæg handlede om prototyper og læselyst. Da vi skrev det, havde vi endnu ikke set prototyperne, det har vi nu, og det er, hvad denne blog skal handle om.
Fredag den 17. juni kunne alle designere og kunstnere præsentere deres prototyper på læserum på Kolding bibliotek, og vi fik mulighed for at skåle for et godt samarbejde indtil nu og kigge frem mod det næste og sidste år i projektet.
Lige for en god ordens skyld vil vi opfriske, hvad det er projekt læselyst og læserum har fokus på.
Projektets formål: “Vi vil med udgangspunkt i børnenes perspektiv skabe forskningsbaseret viden om, hvordan børnebibliotek og PLC' s præsentation af læserum kan nytænkes, så børn i højere grad inspirereres og får nemmere ved at opsøge litteratur og læsefællesskaber”.
Projektet er støttet af Slots og Kulturstyrelsen.
Alle involverede var samlet denne fredag på Kolding bibliotek og vi var meget spændte på at se de 10 prototyper i fysisk form. Det er svært at beskrive de forskellige, de skal ses og forklares.
Installationerne grupperer sig i tre hovedområder:
“Læsemiljø”, hvor man finder den gode bog eller oplevelse hver for sig eller sammen. Man bliver forført af miljøet til at læse. fx det kæmpestore polstrede sengemiljø, der hedder “mere sammen, hver for sig” lavet af Rune Fjord.
“Book finding ”, her leder installationen dig på rette spor til at finde den helt rigtige bog, på en sjov og spændende måde.
“Læsefællesskaber”, hvor installationen kan være spil eller fx et bogskab man kan sidde i. “ Fælles-skabet ”. Her kan man trykke på miniaturebøger, som er hængt op i skabet og få lidt af bogen læst op.
I skrivende stund, er "Den hemmelig klub" ved at hænge deres kæmpe installation "Den røde tråd" op på Fynslund Skole, det er ikke nemt, da der er højt til loftet og der skal en lift til for at nå de 7 meter op.
Det bliver spændende, når alle installationerne er på plads på de udvalgte biblioteker i Kolding senest den 15. august. Og endnu mere spændende når eleverne skal i gang med at bruge og bedømme dem. Kan installationerne gøre noget for eller medvirke til at styrke børns læselyst og gøre dem mere nysgerrige på den gode historie? Vi får se.
Forskere fra SDU (Syddansk universitet) laver evalueringen på projektet og med børnene. Mere om det, når vi kommer så langt.
Rigtig god sommerferie til alle læsere.