Fremtidens superlærere
Blog
Jeg vil være lærer – ikke effektiv læringsrobot
Vi skal i højere grad uddanne til den skole vi drømmer om, i stedet for den skole vi har i dag. Det kræver, at vi uddanner lærere i stedet for effektive, omstillingsparate og robuste læringsrobotter. For børnenes, professionens og folkeskolens skyld.
Læreruddannelsen anno 2020 er en læreruddannelse, som primært forbereder os lærerstuderende – fremtidens skolelærere til den nuværende skolevirkelighed. En skolevirkelighed, som mildest talt ikke er den skolevirkelighed vi drømmer om.
Den folkeskole jeg drømmer om, er en skole hvor børn trives, og hvor verden bliver åbnet for dem. En skole som forældrene har opbakning til. En skole hvor eleverne møder veluddannede og velforberedte lærere hver eneste dag.
Men den nuværende skolevirkelighed er ikke en skole hvor alle børn trives. Det er en skole, som mister opbakning blandt forældrene. Det er en skole, hvor en mindre andel af lærerne har en læreruddannelse i rygsækken end tidligere, og det er en skole, hvor lærernes forberedelsestid ikke er sikret.
Hvis man som kommende lærer skal ud i sådan en skole, så skal man ikke uddanne lærere, så skal man i stedet uddanne effektive, omstillingsparate læringsrobotter. Dette har professionshøjskolerne taget alvorligt. Lidt for alvorligt måske?
På læreruddannelsen i 2020 undervises vi lærerstuderende i langt højere grad i redidaktisering end didaktik. I langt højere grad i at bruge læringsportaler end i at udarbejde vores egne undervisningsforløb. I langt højere grad til den nuværende skole end til den skole, vi drømmer om.
Vi skal selvfølgeligt ikke lave en så voldsom kursændring på læreruddannelsen, så vi i fremtiden kun uddanner til den skole vi drømmer om. Dette ville være en bjørnetjeneste til lærerstanden, som ville føre til, at endnu flere end i dag ville droppe jobbet, når vi studerende møder skolen efter endt uddannelse.
Men en mindre kursændring er vigtigere end vi går og tror. For hvis vi fortsætter med i højere og højere grad udelukkende at uddanne omstillingsparate, robuste, effektive læringsrobotter, så vil det på sigt have altødelæggende følger. Det ville betyde en svækkelse af lærerprofessionen og en svækkelse af vores fælles skole. Kort fortalt, hvis ikke vi uddanner de folkeskolelærere vi drømmer om, så får vi heller ikke den folkeskole vi drømmer om.
2010’erne har båret præg af en uheldig kursændring, hvor vi i mindre og mindre grad uddanner de lærere vi drømmer om til den skole vi drømmer om. Lad os sammen sikre at 2020’erne bliver årtiet med en kursændring i den anden retning, hvor vi uddanner folkeskolelærere - ikke læringsrobotter.