Future Classroom Lab
Blog
Do's and dont's om arbejdet med teknologiforståelse
Gode råd givet af kommunale konsulenter
I Future Classroom Lab har vi et netværk i samarbejde med de kommuner, der ligger i vores område. Det består af kommunale konsulenter, som alle arbejder med skoleudvikling, it, digitalisering, teknologiforståelse og meget mere.
D. 11. maj havde vi et netværksmøde, hvor vi fik besøg af lærere fra tre skoler. De fortalte om, hvordan de griber arbejdet an omkring teknologiforståelse. På bagkant af lærernes erfaringer fra praksis, var der gode snakke i konsulentgruppen. De deltagende konsulenter kom med en række “Do's and don'ts” i forbindelse med det forestående arbejde med teknologiforståelse, som en del af skolens fagfelter. Dels ud fra de lærererfaringer, der kom frem på mødet og dels ud fra egne erfaringer i kommunerne.
Vi tænkte, at deres pointer fra mødet fortjener at blive trukket frem, så andre kan lade sig inspirere, - derfor videregiver vi dem nu her på bloggen.
Do's and dont's om arbejdet med teknologiforståelse, - fra kommunale it-konsulenters perspektiv:
DO
1.
Sørg for at organisere jer på kommunalt plan. Forvaltningen skal facilitere netværk, prioritere midler til kompetenceudvikling og medudvikle forløb i samarbejde med skolerne. Så kan der også nemmere fastholdes fokus på udvikling af området.
2.
Inddrag ledelserne - ikke bare som nogen med ressourcer men også i snakken om “Hvorfor?”. Der skal arbejdes med strategi for forankring i samarbejde med ledelsen på de enkelte skoler.
3.
Hav fokus på bredden i teknologiforståelsesbegrebet. Det handler ikke kun om produkter, men også om processer, data og meget mere. Alle fag skal i spil.
4.
Hav modet til at turde prøve og teste forskellige tilgange.
5.
Husk også lærerforening og arbejdsforhold.
6.
Saml viden og lad eksempelvis lærere uddanne kollegaer.
DON'T
1.
Pas på med kun at have ildsjæle på opgaven - de skifter job eller brænder ud.
2.
Lad være med at bruge teknologien for teknologiens skyld og køb ikke noget, uden I ved, hvad I vil med det.
3.
Lad være med kun at have fokus på at lave flotte produkter, og på det der kan vises frem - så misser I det, der ikke så let kan ses, - processer eller eksempelvis forståelse af data.
4.
Lad være med altid at hive specialister ind - kig i stedet efter ressourcer i årgangsteamet eller i en anden afdeling på skolen.
Det var de gode råd fra repræsentanter fra cirka 15 kommuner. Måske har du andre gode råd, der ikke er med her? Så skriv dem endelig i kommentarsporet nedenfor.