Future Classroom Lab

Blog

Do's and dont's om arbejdet med teknologiforståelse

Gode råd givet af kommunale konsulenter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Future Classroom Lab har vi et netværk i samarbejde med de kommuner, der ligger i vores område. Det består af kommunale konsulenter, som alle arbejder med skoleudvikling, it, digitalisering, teknologiforståelse og meget mere.

D. 11. maj havde vi et netværksmøde, hvor vi fik besøg af lærere fra tre skoler. De fortalte om, hvordan de griber arbejdet an omkring teknologiforståelse. På bagkant af lærernes erfaringer fra praksis, var der gode snakke i konsulentgruppen. De deltagende konsulenter kom med en række “Do's and don'ts” i forbindelse med det forestående arbejde med teknologiforståelse, som en del af skolens fagfelter. Dels ud fra de lærererfaringer, der kom frem på mødet og dels ud fra egne erfaringer i kommunerne.

Vi tænkte, at deres pointer fra mødet fortjener at blive trukket frem, så andre kan lade sig inspirere, - derfor videregiver vi dem nu her på bloggen.

Future Classroom Lab

I Future Classroom Lab udforsker vi, hvordan teknologier kan være med til at udfordre pædagogisk praksis og udvikle nye læringsmiljøer. I samarbejde med kommuner og skoler er vi undersøgende på, hvordan vi kan udvikle nye kreative læringsformer og rum til fremtidens undervisning. I denne blog vil vi skrive om, hvordan vi ser den nye faglighed, teknologiforståelse, udvikle sig. Hvordan kan den udfoldes og udfordres? Hvordan oversætter lærerne fagligheden i undervisningen? Hvilke læringsressourcer kan tænkes at komme i spil i arbejdet? Vi vil også skrive om, hvordan kommuner og skoler griber den organisatoriske side an i forhold til at skulle arbejde med en helt ny faglighed som kræver didaktisk og pædagogisk nytænkning. Vi håber på spændende diskussioner og debatter med alle interessenter i og omkring folkeskolen. Future Classroom Lab (FCL) er en del af EU-samarbejdet European Schoolnet, som i Danmark bliver varetaget af Center for Undervisningsmidler på Københavns Professionshøjskole.

Do's and dont's om arbejdet med teknologiforståelse, - fra kommunale it-konsulenters perspektiv:

DO

1.

Sørg for at organisere jer på kommunalt plan. Forvaltningen skal facilitere netværk, prioritere midler til kompetenceudvikling og medudvikle forløb i samarbejde med skolerne. Så kan der også nemmere fastholdes fokus på udvikling af området.

2.

Inddrag ledelserne - ikke bare som nogen med ressourcer men også i snakken om “Hvorfor?”. Der skal arbejdes med strategi for forankring i samarbejde med ledelsen på de enkelte skoler.

3.

Hav fokus på bredden i teknologiforståelsesbegrebet. Det handler ikke kun om produkter, men også om processer, data og meget mere. Alle fag skal i spil.

4.

Hav modet til at turde prøve og teste forskellige tilgange.

5.

Husk også lærerforening og arbejdsforhold.

6. 

Saml viden og lad eksempelvis lærere uddanne kollegaer. 

DON'T

1.

Pas på med kun at have ildsjæle på opgaven - de skifter job eller brænder ud.

2.

Lad være med at bruge teknologien for teknologiens skyld og køb ikke noget, uden I ved, hvad I vil med det.

3. 

Lad være med kun at have fokus på at lave flotte produkter, og på det der kan vises frem - så misser I det, der ikke så let kan ses, - processer eller eksempelvis forståelse af data.

4. 

Lad være med altid at hive specialister ind - kig i stedet efter ressourcer i årgangsteamet eller i en anden afdeling på skolen.

Det var de gode råd fra repræsentanter fra cirka 15 kommuner. Måske har du andre gode råd, der ikke er med her? Så skriv dem endelig i kommentarsporet nedenfor.