Blog

SkoleGPT

Generativ AI er kommet for at blive...også i folkeskolen

ChatGPT udfordrer lige nu hele uddannelsessystemet, - og ikke mindst folkeskolen. Det er ikke første gang, at teknologier udfordrer lærernes praksis og faglighed – tænk blot på regnemaskinen og i nyere tid Google Translate. Den udfordring vokser eksponentielt, og med ChatGPT er diskussionen blevet endnu mere presserende og relevant, - ikke mindst, når det drejer som om test og evaluering.

Offentliggjort Sidst opdateret

Forfattere: Martin Exner, Danièle Eychenne, Lonnie Sørensen og Jette Aabo Frydendahl

Som CFU har vi allerede en del erfaringer med arbejdet med teknologiforståelse og kunstig intelligens, og de udfordringer, det kan indebære. Vi ved alle, at elever bruger mange teknologier i skole og fritid, men også at de ikke altid er i dialog med deres lærere, - eller andre voksne, om potentialer og faldgruber ved brugen af forskellige teknologier.

I Future Classroom Lab, CFU, Københavns Professionshøjskole, er vi derfor i fuld gang med at udvikle materialer og et værktøj til at arbejde kritisk og eksperimenterende med kunstig intelligens i folkeskolens undervisning. Vi vil lave en sikker Generativ AI med tilhørende undervisningsressourcer. Vi kalder den SkoleGPT. 

Forsøg på at snyde med SkoleGPT

Future Classroom Lab

I Future Classroom Lab udforsker vi, hvordan teknologier kan være med til at udfordre pædagogisk praksis og udvikle nye læringsmiljøer. I samarbejde med kommuner og skoler er vi undersøgende på, hvordan vi kan udvikle nye kreative læringsformer og rum til fremtidens undervisning. I denne blog vil vi skrive om, hvordan vi ser den nye faglighed, teknologiforståelse, udvikle sig. Hvordan kan den udfoldes og udfordres? Hvordan oversætter lærerne fagligheden i undervisningen? Hvilke læringsressourcer kan tænkes at komme i spil i arbejdet? Vi vil også skrive om, hvordan kommuner og skoler griber den organisatoriske side an i forhold til at skulle arbejde med en helt ny faglighed som kræver didaktisk og pædagogisk nytænkning. Vi håber på spændende diskussioner og debatter med alle interessenter i og omkring folkeskolen. Future Classroom Lab (FCL) er en del af EU-samarbejdet European Schoolnet, som i Danmark bliver varetaget af Center for Undervisningsmidler på Københavns Professionshøjskole.

Kunstig intelligens er i dag en vigtig del af vores samfund, og vi har brug for at eleverne lærer at forholde sig kritisk til den og bruge den hensigtsmæssigt. Derfor mener vi, at vi bør inddrage teknologien i undervisningen og er kritiske, skabende og nysgerrige sammen med eleverne, ellers misser vi en vigtig del af skolens dannelsesopgave.

Og SkoleGPT er netop udviklet for at vi kan eksperimentere med kunstig intelligens i skolen.  Vi vil lave en tryg ”sandkasse”, hvor elevernes og lærernes data ikke gemmes. SkoleGPT er derfor vores forsøg på at skabe en open source, gratis og sikker generativ AI, der kan bruges i skolens undervisning. Det vil både være muligt at bruge SkoleGPT som værktøj ind i fagene, men også i arbejdet med teknologiforståelse, så I kan tage den kritiske dialog med eleverne om brugen af AI som værktøj, forståelsen for hvordan den er bygget op og hvad teknologien kan og ikke kan.

SkoleGPT – hvad er planen? 
SkoleGPT er stadig kun en prototype, og der er et stykke vej endnu!

Den slår stadig for ofte over slår i engelsk, når man spørger på dansk, og vi får mange sjove eksempler fra lærere, der afprøver den. Og tak for dem. Et sjovt lille eksempel er her en  matematiklærer, der bad SkoleGPT formulere 10 regnehistorier til en klasse. Men flere af regnehistorierne efterlader rum til fortolkning. Her er et udpluk: 

  • Et kyllingepar har fire æg. Hvor mange æg har de samlet, når de har fire kyllingeunger? 
  • Hvor mange liter vand behøves der til at fylde en swimmingpool med en dybde på 2 meter og en længde på 10 meter? 
  • Hvor mange dage går der til at lave en pizza, hvis man laver én pizza om dagen? 
  • Hvor mange meter går der til at gå fra A til B, hvis man går 3 km i timen? 

Som ovenstående viser ganske tydeligt, er SkoleGPT ikke helt på plads endnu. Men samtidigt også et godt eksempel på, at man stadig skal kunne tænke sig om og forholde sig kritisk og have viden om det, man bruger den til, for at kunne bruge den kvalificeret i en faglig sammenhæng.

Udviklingen af SkoleGPT er i sig selv et eksperiment, - rent teknisk. Vores ambition er også, at udvikle en stærk didaktisk ressource, der rummer inspiration til undervisningsscenarier, hvor teknologien er genstandsfeltet for en teknologiundersøgelse, og andre hvor SkoleGPT undersøges som værktøj ind i fagfaglige og tværfaglige sammenhænge.

Vil du være med?
Vil du være med til at prøve SkoleGPT af i din undervisning og dele dine erfaringer med os? Det er vores ambition, at jeres erfaringer og sprudlende undervisningsideer kan være med til at udvikle sitet som en brugbar ressource, der kan inspirere andre.

Klik ind og vær med! https://skolegpt.dk/