Micky Lindharth
Blog
Hvornår er forståelsen i fokus???
Hvis man siger, at standard algoritmen ikke har sit daglige liv i matematiktimerne rundt omkring i de danske folkeskoler, så er man desværre forkert på den.
Videoer deles på YouTube-kanaler og i Facebookgrupper. Tilkendegivelserne tikker ind. Kollegaer bliver tagget med budskabet om smarte standard algoritmer, som fikser udfordringer med subtraktion, multiplikation og division. Vi er reddet.. Lige indtil, at man spørg til forståelsen.. Så falder alt sammen med et kæmpe brag.. Bare ærgerligt, at det ikke er alle som opdager det før, at det er for sent..
Jeg tænker, at disse videoer bliver delt med et ønske om at gøre en forskel for elever. Nogen elever, som højst sandsynligt kæmper med at forstå andre standard algoritmer. “De forstår dem ikke? De mangler forståelse for proceduren”.
Måske er det bare fordi de ikke har talforståelse - men det får man ikke gennem en ny eller flere forskellige standard algoritmer. Uanfægtet hvor meget man påstår, at der er fokus på positionssystemet..
Jeg citere lige læseplanen for god ordens skyld:
“Det er centralt, at læreren udfordrer og støtter de enkelte elever på en måde, så eleverne udvikler deres regnestrategier på baggrund af deres talforståelse frem for at lære procedurer for opstilling og udregning. Der sigtes ikke mod opøvelsen af standardiserede algoritmer”
Jeg spørger bare:
Hvornår kommer forståelsen i fokus?? Altså sådan rigtigt..?
De bedste hilsner
Micky Lindharth