Micky Lindharth

Blog

Hvornår er forståelsen i fokus???

Hvis man siger, at standardalgoritmen ikke har sit daglige liv i matematiktimerne rundt omkring i de danske folkeskoler, så er man desværre forkert på den.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Videoer deles på YouTube-kanaler og i Facebookgrupper. Tilkendegivelserne tikker ind. Kollegaer bliver tagget med budskabet om smarte standardalgoritmer, som fikser udfordringer med subtraktion, multiplikation og division. Vi er reddet.. Lige indtil, at man spørger til forståelsen.. Så falder alt sammen med et kæmpe brag.. Bare ærgerligt, at det ikke er alle som opdager det før, at det er for sent.. 

Micky Lindharth

Mit navn er Micky Bøgvad Lindharth. Jeg er uddannet matematiklærer og matematikvejleder. Jeg har en stor interesse for regnestrategier hvilket store dele af min blog derfor vil omhandle. Noget der også optager mig er hvordan vi kan motivere eleverne og skabe rum til at lære matematik.

Jeg tænker, at disse videoer bliver delt med et ønske om at gøre en forskel for elever. Nogen elever, som højst sandsynligt kæmper med at forstå andre standardalgoritmer. “De forstår dem ikke? De mangler forståelse for proceduren”. Måske er det bare fordi de ikke har en grundlæggende talforståelse. Det får man ikke gennem en ny eller flere forskellige standardalgoritmer. Uanfægtet hvor meget man påstår, at der er fokus på positionssystemet…

For god ordens skyld citerer jeg lige læseplanen for matematik vedr. regnestrategier og standardalgoritmer.

“Det er centralt, at læreren udfordrer og støtter de enkelte elever på en måde, så eleverne udvikler deres regnestrategier på baggrund af deres talforståelse frem for at lære procedurer for opstilling og udregning. Der sigtes ikke mod opøvelsen af standardiserede algoritmer”

Kære kollegaer…. Det handler om fagsyn.. Hvad er dit fagsyn? og hvordan udmøntes det så gennem din planlægning og afvikling af din matematikundervisning?

Jeg ved godt, at der er mulighed for, at nogen vil opfatte indlægget her en smule provokerende. Det er ikke meningen. Jeg er bare lidt bekymret.

Så jeg spørger bare:

Hvornår kommer forståelsen i fokus?? Altså sådan rigtigt i fokus..?

De bedste hilsner

Micky Lindharth