Steffen Pedersen

Blog

Covid-19 har frataget specialelever en stor mulighed

Statsministeren aflyste prøverne forleden, og det fratager en del udfordrede elever muligheden for at stå i en skarp prøvesituation. Desværre – for det er oftest her de vokser maksimalt!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Eric - Flickr

Steffen Pedersen

Hvor er jeg både ærgerlig og uforstående overfor statsministerens beslutning om aflysning af prøverne for alle. Masser af lærere landet over har i denne tid lagt sig i selen for den bedste mulige online undervisning, som skulle præparere eleverne til netop disse.

Jeg er med på, at dette har været en usædvanlig situation, men jeg er ærgerlig over dette valg, fordi jeg mener, at prøverne fint kunne være gennemført på en sikker, fair og kvalitativ måde!

Og – vi vender i specialklasserne tilbage allerede nu!

Flere lærere rundt om i landet havde allerede lavet online trækninger, fundet alternative undervisningsmetoder og flere var helt tydeligt sporet klart mod prøverne. Det samme var eleverne!

Jeg føler, at det her er en diskvalificering af den undervisning, som er foregået over den seneste måned, og det er utilfredsstillende.

Men gjort er gjort! Og det må vi respektere.

Min oplevelse af prøverne, som lærer for udfordrede elever, er bare den, at de modnes gevaldigt ved at få netop denne afsluttende oplevelse med i bagagen. Ganske få synes, det er fedt, mens det står på, men den tydelige stolthed over at komme igennem på lige fod med alle andre er ikke til at tage fejl af ved vejs ende.

Dette er jo ikke blot et par prøver. Det er træning til alle de situationer i livet, hvor eleverne fremover skal bruge mentale redskaber i pressede situationer. Fremtidige prøver, jobsamtaler, møder mm.

Og så er dette en mulighed for at ”shine” for enkelte af eleverne. Flere af mine elever har svært ved det lange seje træk, som jo ender i en årskarakter (som bliver gældende nu), mens de indimellem kan mande sig gevaldigt op til en prøve. Det kan med jævne mellemrum ende ud i en rigtig fornuftig karakter, der kan virke som et gedigent skulderklap samt motivationsfaktor efter mere af samme skuffe.

Specialtilbud bør lave interne prøver

Prøvens vigtighed kan i min optik ikke understreges nok. Det her skal ikke lyde som karakterræs eller præstationspolemik, men selve det at arbejde hen mod et mål er ret fordrende for udviklende processer.

Derfor håber jeg, at lærere i specialtilbud ikke blot læner sig tilbage nu, men i stedet griber styrepinden og selv drejer mod en prøverelateret afslutning på folkeskolen. Dette også med elevernes motivation for skolegang den sidste tid in mente.

I Aarhus kommune har man gennem længere tid lavet en målrettet indsats for alle kommunens ansatte i special-regi med henblik på at få flere elever til prøverne. Arbejdet har bestået i en form for efteruddannelse af mindset hos de ansatte, og her er virkelig mulighed for at benytte noget af det lærte.

Skolerne bør give eleverne i special-regi mulighed for en omgang afsluttende prøver – naturligvis tilrettelagt efter omstændighederne. Vi, der underviser special-klasser, har været væk i omegnen af tre uger, og det burde ikke vælte hele læsset. Online undervisning har ikke været annulleret undervisning – blot anderledes undervisning!

Så jeg tænker klart, at vi vil gøre vores elever en kæmpe tjeneste ved at sørge for, at de i så mange fag som muligt får oplevelsen og ikke mindst ERFARINGEN med sig fra både skriftlige og ikke mindst mundtlige prøver.

Det kan komme dem uendeligt meget til gode senere i deres uddannelsesliv. Lad os ikke bare slukke og lukke langsomt ned frem mod sommeren. Eleverne fortjener en ordentlig og kvalitativ afslutning!